11 maj 2010

Datalagringsdirektivet och riksdagskandidaterna

Detta är en lägesrapport betr vilka riksdagskandidater som skrivit på Väljarkontraktet emot datalagringsdirektivet.

Det mest anmärkningsvärda är att INGEN från de två största partierna skrivit på. Ingen socialdemokrat! Ingen moderat - inte Karl Sigfrid, ja, inte ens Mary X Jensen (Mina Moderata Karameller)!

Nå, tillströmningen av kandidater som vågar säga ifrån betr de integritetskränkningar som datalagringsdirektivet innebär är inte imponerande vad gäller vänsterpartiet (en kandidat), miljöpartiet (en kandidat) eller kristdemokraterna (noll... ) heller.

Två centerpartister har dock fattat mod: Erik Hultin och Håkan Thornell.

Helt uppenbart är dock att det största motståndet emot datalagringsdirektivet finns hos folkpartiets och piratpartiets kandidater.

I dagsläget har tio fp-kandidater skrivit på kontraktet. Naturligtvis borde det vara ännu fler. Minst en per valkrets är mitt minimikrav... Vad jag förstår är t ex den integritetsvärnande och internetvänliga FRA-motståndaren Annika Beijbom helt emot direktivet, men jag saknar henne ännu på listan.

Problemet med alla riksdagspartier är ju att deras kandidater "bara" kandiderar i en valkrets. Camilla Lindberg t ex kan man bara välja och kryssa om man ska välja i Dalarna.

Det problemet finns inte betr piratpartiet. Det har ett antal kandidater som ställer upp i hela landet. Och f.n. har fyra av dessa skrivit på kontraktet, jag hoppas på fler. Självfallet (!) har pp flest kandidater totalt sett som skrivit på väljarkontraktet emot datalagring. Men nog är det lite märkligt att inte alla gjort det. Som jag ser det ökar både den enskilde pp-kandidatens och piratpartiets trovärdighet om alla ställer upp och klart deklarerar sitt NEJ i en fråga som så uppenbart ligger i linje med partiets uppfattning.

7 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Hej Lars-Erick! Jag postade mitt underskrivna formulär till Piratpartiet i samband med att jag skickade in de papper som skulle vidare till Skattemyndigheten. Det ser ut som att jag missuppfattade var jag skulle skicka detta. Ska fixa det så fort jag rensat mejlboxen efter min utflykt till Borås.

Lars-Erick Forsgren sa...

Bravo Gun!
Kanske fler som skickade papperet till partiet i st f till M Sundin, initiativtagaren.
Om ngn p-partifunktionär läser detta kan väl denne vidarebefordra ev anmälningar till rätt adress.

Björn Felten sa...

Som du kanske märker, så är senaste uppdateringen på den där bloggen daterad den 22 april. Sedan dess har hela bunten med PP-kontrakt skickats in, men det verkar att ha inneburit att de drunknade där... :)

//Med soliga hälsningar från ett varmt Piteå

Lars-Erick Forsgren sa...

Björn, jag såg det, men förutsatte att det berodde på att inget nytt inkommit!
Någon får ge ett vänligt påpekande till Mathias S om det.

Lars-Erick Forsgren sa...

Ah,,, Björn, är du i Pite? Ser på din kommentars datering att just då sken solen, men nu är det molnigt... hoppas bara att det inte är vulkanaska i molnen. Vi ska just resa bort...

Björn Felten sa...

Jodå, är fortfarande i Piteå. Och du har rätt, lite senare på eftermiddagen igår blev det molnigt och ännu lite senare kom det ett sådant där underbart sommarregn.

Just nu är det dis och dimma, men tämligen behagliga 11 plusgrader.

Den ryska värmen dröjer fortfarande, men det är å andra sidan inte så skönt med 26 grader varmt när man sitter i en bil. Särskilt inte för hunden, som vi har med oss. :)

Lars-Erick Forsgren sa...

Aj då, om jag vetat det tidigare kanske vi kunnat ses, men nu är det bara timmar kvar... febril aktivitet. Hoppas verkligen det är 26 plus (el lite mer) dit vi ska. Dock ej i bil, och ingen hund...