02 april 2009

En "enkel" fråga om tandvård.

Kan någon förklara varför det är så dyrt med tandvård i Sverige?
Det gör ont i plånboken att gå till tandläkare här. Alltfler känner att det inte finns utrymme i plånboken, trots att värken i tänderna är svår.

Trots alla tandvårdsreformer blir det ju bara dyrare, både för den enskilda och för "statskassan" (eller landstinget då). Jag menar alltså den totala kostnaden. Att öka skattesubventionen sänker ju inte totalkostnaden. Detta sagt utan att jag begriper varför tänderna ska vara särbehandlade i förhållande till resten av kroppen, försäkringsmässigt.

Visst har tandläkare en mycket bra lön, men vanliga läkare har ju ännu bättre betalt. Hur mycket ska de sänkas för att komma ner till för patienten rimlig nivå?
Arbetar de ineffetivt, är det för mycket spilltid, sammanträden och konferenser etc?
Har tandläkarna för dyra lokaler och för dyr och alltför ofta utbytt ny utrustning?
Är det nödvändigt med alla dessa finesser?
Är det datoriseringen som kostar... man undrar ju när en stor del av behandlingstiden tillbringas vid datorn.
Är det den administrativa apparaten som drar så stora kostnader? I så fall, varför har man inte kapat i den?

Hur ska det bli billigare? Vem har svaret
Det kan ju inte vara rimligt att även i sk goda tider så är det stora delar av svenska folket som inte har råd att gå till tandläkaren. Och nu är det inte goda tider.

2 kommentarer:

Peter Warnström sa...

Hej L-E, har inte orkat debattera på ett tag nu, väntar på att lusten skall återkomma. Här har Du dock onekligen en poäng som jag tycker att Du skall vidareutveckla, nämligen all tid som nedläggs internt med de administrativa systemen inom sjuk- och hälsovården!

Vem har inte upplevt eländet och insett att det måste vara något som är allvarligt fel när samtliga från receptionist, sjuksköterska till läkare ägnar patienten 1 min för att sedan sitta och glo i datorn 29 minuter. Deras datasystem måste ju vara lika värdelöst som FK's, om inte sämre? Släng ut apparaterna och ägna Er åt jobbet istället?

Sedan tycker jag synd om såväl sköterskorna som patienterna. Idag är det omöjligt att få tala med en sköterska, utan istället får man tala med en person som skall avgöra om man överhuvudtaget skall få tala med en sköterska. Sedan får man veta att sköterskan ringer upp kl. 08:39 "pip"! Vad är det för arbetsmiljö för den stackars sköterskan som skall pricka alla tider som hon skall ringa upp? Det måste ju vara oerhört stressande?

Nej, fram för lite mer "Cityakuten" eller varför inte "MASH"? Där fixar man patienterna på löpande band i ett hiskeligt tempo och ger fasen i såväl datorer som administration!

Lars-Erick Forsgren sa...

Det börjar bli en tröttsam "nyhet" detta att offentliga förvaltningar etc (skattefinansierade) inte kan upphandla fungerande datasystem.

Eller beror det på att personalen där är omöjliga att utbilda i datorhantering???

Jag har aldrig fått en dag av datautbildning. Men jag minns att jag skickade min personal en ggn i tiden på mängder av data-utbildningr, men inte kunde de hantera datorn för det inte. Varför?

I privata alternativ inom sjukvården verkar det dels vara mindre med datorfnatt, och dels så att de använder de datorer de har på ett mera effektivt sätt.