18 februari 2009

Vem älskar privatkopieringsersättningen?

Har skrivit några gånger nyligen om privatkopieringsersättningen.
Bland annat här:
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2009/02/vem-tar-pengarna.html
och här:
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2009/02/paminnelse-de-far-redan-rundligt-betalt.html

I mitt senaste inlägg nämnde jag att jag inte visste hur de politiska ungdomsförbunden ställer sig till frågan om denna märkliga ersättning/skatt.

Skickade också ett mail till Frida Johansson-Metso, Luf:s ordförande.
Och hon svarade just enl följande:

"Hej,
LUF har egentligen ingen uttalad åsikt ifrågan, men eftersom vi inte anser att
privat kopiering ska begränsas alls, och avgiften du frågar om är ett trubbigt
verktyg för vilka som sedan får ersättning, och dessutom bygger på tanken om
korporativistiska lösningar, ställer vi oss mycket negativa till den typen av
avgifter."


Vilket härmed med glädje noteras.

Har också gjort ett litet försök att kolla cuf:s åsikt, men inte sett något svar än.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Även om vi ju inte är liberala så kan jag glädja dig med att KDU är bestämt emot kassettersättningen och även 2007 lyckades driva igenom att kristdemokraterna ska verka för dess avskaffande.

Lars-Erick Forsgren sa...

Tack för det, det är ju ett bra beslut. - trots att ni inte vill kalla er liberala ;)

Men min fråga blir, vad gör KDU för att KD ska driva frågan?
Det vore ju läge för det i samnband med IPRED.

Anonym sa...

Jag vet att ansvarig riksdagsledamot, som själv brinner för ett slopande, har arbetet aktivt med frågan, bl.a. mot regeringen så sent som under det gångna året.

Tyvärr är det ju en fråga som allt för många visar ointresse för.

Lars-Erick Forsgren sa...

VEm är den ledamoten? Det ska han/hon ju inte hålla tyst om!


Jag vill mena att frågan fått ökad aktualitet just under det senaste året i och med den vildvuxna IPRED-debatten.

Dubbelt eller tredubbelt betalt är i högsta grad orättfärdigt.

Anonym sa...

Yvonne Andersson. Jag kan dock tyvärr inte bidra med konkreta exempel utan det kommer från samtal med henne.