23 maj 2008

Wikpedia, jazz och feber

Idag är jag ytterst febrig och förkyld. Så i den mån jag gjort något så får dit räknas att jag kompletterat och rättat lite i internetencyklopedin Wikipedia. Det är ju inte "bara" samhällsfrågor som intresserar mig. Jazzmusik är ett annat mycket stort intresse, och mina notiser i Wikipedia har rört sig inom det området.
Nu är Wikipedia inte helt lätt att komma underfund med. OK, leta i det är tämligen lätt, om man tar en sak i taget.
Däremot så är det snårigt rent tekniskt att skriva in ändringar och tillägg. Dessutom så sitter ett antal mer eller mindre självutnämnda censurpoliser och gör "lustiga" korrigeringar i fakta och notiser, ofta under sken av något slags relevanskrav. Vilket då de facto står i konflikt med rena fakta. Märkligt!
Wikipedia bygger ju på användarnas egna bidrag. I och för sig kan det innebära risker. Vad jag kunnat se så visar i vart fall den svenska versionen mest på brister i innehållet, inte något riskabelt...
Månne det magra innehållet beror på bristande intresse - eller möjligen på övernitiska censorer, som inte har tillräckliga kunskaper för sitt värv?

Inga kommentarer: