24 november 2021

Åldersbekymmer - eller "bara" åldersrik.

 Att bli åldersrik är ingen höjdare. Men man vill ju leva - och fungera.
Finns så mycket som kan inverka, begränsa

Såg nu att en del dricker olika varianter Omega-3 baserade, oljor. Men en del blir vimsiga och får lågt blodtryck.
Detta får mig att minnas barndomens fiskleverolja. Och.... 

Efter (mycket svår och långdragen ) covid-19 med operation mm, fick jag bl a blodtryckssänkande medicin. 2-3 mån senare åkte jag in akut (stark yrsel) med för lågt blodtryck. Då togs den sänkande medicinen bort. 
Efter en vecka visste de fortfarande inte orsak till yrseln (som ändå lugnat sig en del, men inte borta), och jag skickades hem (med rollator). Jag ska ta lite blodtryckssänkade (igen), och "vara försiktig". Och mäta blodtrycket varje dag. Ligger inom "normalvärdet", oftast. Men känner yrsel ofta, är vinglig,....
Kanske jag borde testa fiskleverolja... ?

Men det finns ju andra bekymmer också, genomlidna, en del opererade, en del ständigt pågående. Svaghet. Stela knotiga fingrar som gör att det inte "bara" är svårt att hantera datorer och mobiler, utan också väldigt jobbigt att skriva. Och en hjärna som (ännu) är skarp, skärpt och väldigt innehållsrik - men  där det  är svårt  för den att leverera fram de minnen och kunskaper som finns där, tillräckligt snabbt.  Hjärnans hårddisk skulle behöva en "diskrensning".  
Yes! 


Inga kommentarer: