15 oktober 2015

"I en krigszon" - finns ingen beredskapsplanering numera?

Aktuellt igår (onsd 14/10 2015, kl 21) handlade mycket om hur flyktingar i strida strömmar kommer in i landet, något som verkar ha tagit alla myndigheter på sängen.
Bland annat så sa en kommunal tjänsteman (kommunchef tror jag var titeln, en märklig titel i o f sig, på en tjänsteman) ord som  kris och katastrof och krigszon. 
Att det kan ses som en kris när myndigheterna ska ta hand om tusentals flyktingar, familjer eller ensamma barn varje dag, det kan jag förstå, när man varit vana att ta emot betydligt färre i en "lugn" och jämn ström tidigare. Och att en del kommuner då tagit emot mycket få - eller inga alls. 

En av de saker som slog mig var att det inte verkar finnas någon allmän krisberedskap i dagens kommuner.
En gång i tiden (medio 80-talet) blev det min uppgift att genomföra ett slags (lokal) beredskapsplan, enligt åläggande uppifrån. (Jag har för mig att jag också var inblandad i en sådan planläggning en gång tidigare, men då på en lägre nivå).
Det avsåg i första hand för krig eller krigshot mot landet. Dvs hur verksamheten skulle kunna skötas och bedrivas i en utsatt situation och med nya uppgifter. Finns verkligen inget sådant idag?

Görs inga uppdateringar? Eller vet ingen var sådana planer finns? Är de gömda i glömda arkiv?
Eller förstår de inte att de kan vara värdefull handledning i dagens läge - inte i allt, men i tillämpliga avseenden? 


Inga kommentarer: