01 februari 2024

tilläggkommrntar til inlägget om Equmenia och Vallstakyrkan.

Tilläggskommentar till inlägget om Equmenia och Vallstakyrkan.  

Rubricerade kommentaren  påminner mig om några närliggande "kommentarer". I Vallstakyrkan, som var (är) en stor kyrka, så samlades "på min tid" väldigt många människor. Även ickemedlemmar.  T ex när storsångare gästade, som Artur Eriksson. 
Jag minns också när Lapp-lisa, som verkade inom Frälsningsarmén skulle komma till Vallsta.  Då var kyrkan praktiskt taget fullsatt, vilket nog var sådär 600+  personer.  I sista stund fick vi veta att hon hade förhinder p g a sjukdom. FA sände andra sångare och musiker. 
Så kyrkan fylldes, och det var inget fel på  ersättarna heller. 

Lapp-lisa hette ju Anna-lisa Öst.  En av hennes stora "hits" var Barnatro. Men hon hade inte skrivit den, och jag minns att när kompositören efterfrågade, så fick jag leta fram namnet.  Det var/är: Ejnar Westling.  
Mer om detta på denna länk.  Där framgår oclså att Ejnar Westling var medlem i Frälsningsarmén.    
F.ö. så när vi  bodde i Boliden, så  hade vi (dvs pappa) ett hus på Yttervägen, och längst bort efter den vägen hade Frälsningsarmén sin lokal, med livlig verksamhet. 

länk.
https://lars-ericksblogg.blogspot.com/2018/02/barnatro-i-korsord-och-spridning.html 

Barnatro - i korsord och spridning.  

--- 


Inga kommentarer: