15 februari 2014

"Sällsynt" Old Man River

Old Man River, av Kern-Hammerstein, då tänker i alla fall jag på Paul Robeson, bassångaren som sjöng den låten i en slags operaversion med drag av folksång.  Det var ju en blandning av folksånger och spirituals  med "klassiskt" föredrag som gjorde honom känd. Plus det faktum att han anklagades för kommunism under McChartytiden i USA.
 Paul Robeson


Nå, anledningen till dessa rader är att jag nyss upptäckte att självaste Louis Armstrong också gjort en inspelning av Old Man River.  Jag gissar att jag har det mesta av Louis inspelningar, om än inte alla. Och denna kände jag inte till förrän jag lyssnade igen vol 3 av cd-albumet "Louis Armstrong In Scanadinavia". (Storyville 101 8350).
Nu är väl inte denna inspelning Louis bästa. Men det är alltid roligt att hitta okända (för mig) inspelningar Av Satchmo.
Inspelningen av Old Man River är inte en studioinspelning, utan är från en konsert i Stockholms konserthus den 16 januari 1959 med hans All Stars. Jag undrar om man någonsin gjorde en studioinspelning av detta nummer? Någon som vet?

Stycket är dessutom i huvudsak ett nummer där basisten Mort Herbert får visa sina färdigheter, dels i början dels i slutet. Och det är inte så tokigt alls. Men - däremellan gör Louis själv ett vokalinslag, som är Louis egen tolkning, inget lån från Robeson.  Old Man River brukar väl oftast sjungas rätt slow, långsamt. Här görs det i ett rätt hastigt tempo.
Louis singing
Mort Herbert, bas 


Inga kommentarer: