En alternativ rubrik kunde vara: Vad vill piratpartiets partiledning?
Trots att jag inte är piratpartist har jag stark sympati för partiet. Av flera skäl. Jag tror det vore nyttigt på demokratin och det politiska klimatet i Sverige om det kom in i riksdagen i höstens val. De etablerade partierna har visar en stor okänslighet för vad som rör sig i folkdjupen och visat förakt för sådana demokratiska värden som personlig integritet och rättssäkerhet. Dessutom har de fjärmat sig från de idéologier som de sprungit fram ur, och delvis säger sig stå för, vilket gör att väljarna känner sig lurade och förvirrade.
Men, jag är inte piratpartist. Detta eftersom pp hittills faktiskt visat sig ha och förefaller vilja behålla skygglappar (att bara se integritetsproblem i FRA-lagen etc) i st för att tillämpa sin syn på integritet etc på ett bredare spektrum av frågor.
Jag vet att det finns många pp-are som arbetar internt med att bredda partiets program och opinionsbild betr detta. Många vill ha just den öppenhet C-J Rehbinder beskriver på sin blogg i en jämförelse mellan pp och sd. Jag uppmanar alla att använda länken och kolla in listan.
Jag har faktiskt också sett liknande listor tidigare. Detta är ett tecken på att det strax under piratpartiets ledning och bland en del av dess gräsrötter finns en medvetenhet om att både bredda sin syn på vad partiet bör arbete med och för, och att klargöra för en bredare allmänhet skillnaderna mellan pp och sd.
Men det verkar som att partitoppen är trögrörlig och tjurigt vill begränsa sig till ett fåtal frågor, möjligen av en felaktigt taktisk strategi. Man är rädd att inplacera sig i en höger-vänsterskala och man tror att folk ser skillnaderna mellan de två uppstickarpartierna sd och pp.
Därför:
Om man nu går utanför de engagerade bloggarnas skara så finns faktiskt en stor omedvetenhet om dels piratpartiet i sig (till stor del beroende på pp´s töntiga och missledande namn, man tror att pirater är de som vill ha allt gratis, som bortskämda barnungar), och dels om skillnaderna mellan pp och sd.
Jag välkomnar jämförelsen, och hoppas att den
1) får stor spridning inom pp,
2) att den får en del att tänka till om jämförelsens praktiska innebörd i fler frågor än FRA, Ipred o datalagringsdirektiv etc.
3) att listan får en effektiv spridning bland "vanligt folk", dvs utanför bloggare och internet,
4) att pp inte tvekar att utmana sd, inte genom att spela på deras planhalva utan genom att klargöra skillnadernas faktiska innebörd över ett brett spektrum, dvs om det positiva i generositet, öppenhet, respekt, integritet och rättssäkerhet.
Jag har skrivit om dessa frågor otaliga gånger på min blogg och haft många kontakter med positiva pp-are. Men som sagt, piratpartiets partitopp verkar trög och tvekande.
Vad vill partiledningen?
Om den vill visa folk skillnaderna till sd, om den vill visa för vanliga väljare att pp står för integritet etc inom ett bredare spektrum av frågor, varför talar den inte om det, effektivt och genom att använda alla media!
TILLÄGG. En sak till. Hur tror pp att det ska komma in i den politiska debatten utan att ta tag i de stora andra frågor som nu diskuteras? Är de inte med i debatten, syns inte pp utanför de egna bloggarna. Det skulle vara skönt att se framträdande piratpartister att diskutera hur de ser på integriteten och rättssäkerheten t ex i sjukförsäkringssystemet! Och att de skriver om det i gammelmedia så att det ger eko även i etermedia!
Jag är en man i mogen ålder med brett samhällsintresse på socialliberal grund. Därtill mycket musikintresserad. Det är främst samhällsintresset som dokumenteras här, enstaka notiser av privat eller allmän karaktär kan förekomma. I likhet med Lord Acton (brittisk liberal på 1800-talet) anser jag att: ”Makt verkar korrumperande, och absolut makt korrumperar absolut. Stora män är nästan alltid dåliga män. Det finns ingen värre irrlära än att ämbetet helgar dess innehavare.”
Visar inlägg med etikett jämförelse mellan pp och sd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett jämförelse mellan pp och sd. Visa alla inlägg
29 januari 2010
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)