13 maj 2023

If Beale Street Could Talk - film - James Baldwin - och Satchmo

James Baldwin "Beale Street"


 "If Beale Street Could Talk" - Jag såg filmen på SVT igår kväll. (12 maj 2023). Titeln är en rad ur Beale Street Blues", som omedelbart för mig till Louis Armstrong, som gjort flera inspelade versioner av den, och som ju växte upp i New Orleans fattiga slumkvarter, visste vad han sjöng, och spelade om. Men filmen utspelar sig i ca 1960-talets USA. Då jag var ung, och Louis Armstrong fortfarande levde och var väldigt populär, världen över.

Louis Armstrong
Unge Louis A med mor och syster, fattig ungdom i New Orleans "värsta kvarter"

Filmen som vilar på en text (roman) som James Baldwin skrivit, var väldigt stark. Skildrar den rasdiskriminerade miljö som de färgade levde i (USA, medio 1900-talet) . Bra skådespelare, rätt så romantisk, trots sin realism i eländet, där en färgad inte hade en chans att få rättvis rättegång.
James Baldwin var en av de mest kända färgade författarna under min ungdomstid. Filmen gjorde att jag letade fram de böcker av honom som jag har i mina bokhyllor. Det var två stycken, troligen har jag också läst någon till, bibliotekslån.
"Ingen känner mitt namn" resp "Nästa gång elden", en snabb-bläddring i böckerna nu, befäste min uppfattning om James Baldwins storhet som författare. (Och Louis Armstrongs, som musiker, och hans sätt att protestera mot orättvisorna. Minns hur han sa ifrån på starken till president Eisenhower!)
Och - diskriminering är något som ställer till stora skador ännu i dagens samhälle. Även i Sverige.

Inga kommentarer: