25 november 2015

Jag skäms över den moraliska kollapsen hos Sveriges styrande

Jag skäms. Hinner inte och orkar inte skriva en massa kommentarer om den kollaps som det svenska politiska systemet råkat ur för, och som övertydligt manifesterades igår genom regeringens utspel om flyktingpolitiken. Men jag ska ge några korta rader.  Till det kan läggas en hel del invändningar som Ekuriren skriver i en ledare (länk). 

Det är en SKAMMENS dag. Ja, verkligen. Jag skäms över landets regering, över i stort sett alla riksdagspartier. Att Sverige, som jag alltid i grunden varit så stolt över, nu så snabbt rutschar ner i avgrunden. Överger demokratiska värderingar om medmänsklighet, integritet etc. Och inför än mera av övervakning (av fel människor, SÄPO etc är en tragisk historia) och när en mängd märkliga förslag ska drivas igenom som är ytterst tveksamma (milt sagt) om de ger annan effekt än att försvåra för flyktingar och asylsökande. Jag är så besviken, det dessa mörkermän och -kvinnor (i SD-anda) vill åstadkomma verkar vara precis motsatsen till ett tryggt, humant och mänskligt samhälle.

Jag ser ingen konsekvens i förslagen och skulle, om jag hade tid, kunna argumentera emot dem hur länge som helst. Men jag inser att viljan att stå upp för en liberal och human flyktingpolitik inte finns. Inte i regeringen, inte hos de reaktionära moderaterna, inte hos det KD där djävulen numera tycks ha tagit över kommandot, och givetvis inte hos det SD som lyckas skrämmas upp folk till rasism och intolerans.
Jag skäms och är förtvivlad över hur Sverige styrs. Där övervakning är det viktiga för våra politiker och myndigheter, men av fel personer och skött på ett klantigt sätt. Det Sverige som styrs av en oförmåga att improvisera och vara flexibel, men som ger utrymmer för girighet och alla slag av egoism. 

Regeringens förslag igår, var inte nödvändigt. Det var ett val. Ett aktivt val. Skriver Jesper Strömbäck på Facebook, helt riktigt. Och Maria Leissner skriver bl a: "Flyktingkrisen har två delar, den fruktansvärda situation som människor flyr från i Syrien som är en kris. Och en ledarkris där regeringen verkar svara på emotionella signaler snarare än faktiska omständigheter. Klart att flyktingarna från Syrien får plats, liksom flyktingarna från Balkan fick plats på 90-talet. Lite mer flexibla lösningar behövs, mindre rigiditet när det gäller det yrkesförbud vi de facto tillämpar för personer med utomeuropeiska utbildningar, så blir integrationen inget större problem."

Och t ex Johan Malmros skriver: "Sverige är världens 8:e rikaste land om man ser till BNP per capita. I stort sett alla av de 7 miljarder människor som bor på jorden har mindre pengar än medelsvensken. Nu har vi bestämt att vi inte har råd längre. De som flyr från krig och död får stanna där de är. Nu ska vi sitta här med våra pengar, våra stängda gränser, våra platt-tv, och våra SUV:ar medan de styrande politikerna diskuterar hur vi ska kunna täta till gränserna ännu mer. FY FAN VAD JAG SKÄMS ÖVER ATT VARA SVENSK IDAG. Och den förste som kommer med argumentet att Sverige faktiskt har gjort mer än både England och Finland, Danmark och Norge kommer jag att fet-unfrienda. Det är inte läge just nu!"  

Och jag tillägger att det verkligen inte känns motiverat att fira en traditionell (dvs överflödande) jul i detta läge. Jag kan inte glömma, inte få ro i min hjärna och mitt hjärta när Sverige(s ledarskap) stänger till landet för hjälpbehövande flyktingar. 


Jag slutar där.  


5 kommentarer:

Henrik F sa...

Väl tänkt, väl skrivet. Instämmer till fullo.

Lars-Erick Forsgren sa...

Tack för det, Henrik F.
Att jag fått så många positiva kommentarer till dessa rader är ändå ett glädjande tecken på att inte alla svenskar delar den negativa och hjärtlösa attityd till flyktingar som regeringen och större delen av oppositionen har.

Anders, Österbybruk sa...

Jag är med i Liberalerna och stöder Cecilia Wikström som är vår EU-parlamentariker. Hon har sagt att det måste finnas lagliga och säkra vägar till EU. Flyktingsmugglare tjänar för mycket pengar och människoliv riskeras som det är nu. Men det finns EU-länder som sätter sig på tvären och Sverige har gott om plats. ekonomerna är inte bekymrade över invandringen, många som kommer har utbildning och kommer att vara bra för oss i framtiden. Läste nyss att regeringens politik stöds av 8 av 10 av alliansens väljare. Jag tror att det finns en medvetenhet om att det kommit för många på en gång och att flyktingar riskerar att få sova utomhus i vinterkylan och det klarar de inte. Jag tycker att man istället kan inrikta sig på att hjälpa de flyktingar som har anhöriga här som ordnar med bostad istället för att bara stoppa allt. Myndigheterna hinner inte med men privatpersoner kan fortfarande hjälpa. För som Peter Örn sade i ett tal, det finns inga flyktingar, bara människor som behöver hjälp. Vilket lagstiftare kan ha svårt att ta hänsyn till. Bra att du är med oss i flyktingfrågan. Mångas beteende ger oss anledning att skämmas just nu.

Alma sa...

Håller helt med! Skönt att vi är rätt många som inte tappar huvudet i stressen över opinionssiffror. Sorg och skam är allt jag kan känna just nu. Men det finns saker vi kan göra, skriva till mitt läns riksdagsmän tex eller ljusmanifestationer för människor på flykt. Låt vår opinion märkas mer, helt enkelt!

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja, vi måste visa att vår positiva opinion finns, vi som inser att flyktingar är människor som behöver hjälp. Skydd. Att vi med bevarad heder i kroppen inte kan snäva in oss i ett skal, som stöter bort våra medmänniskor.
Att de "ledande" politikerskikten inte förmår att samla kraft och vilja och sina myndigheter till detta är skamligt. Att det, ur organisationssynpunkt, just nu kommit lite för många för att myndigheterna klarar av det, det gör inte att vi får ge upp. Med god vilja och genom att samarbeta med frivilliga personer och organisationer kan det även gå att snabbt få fram sovplatser och tak över huvudet ett bra tag till, medan mera permanent boende ordnas.