02 augusti 2023

Tillbaka, och hittat en del texter av äldre datum, som fortf är aktuella.

 Vill först  meddela att jag, med familjen,  är på svsnk mark igen, efter 6 veckor på sydligare breddgrader. Om detta kanske jag kan lämna några glimtar på FB, om det vill sig. 

Däremot så vill jag meddela att jag mer eller mindre av en slump (via källan Svensk jazzhistoria!) hitat vissa rudiment av en "blogg" jag hade 2005-2008.  På freewebs.com 
 länk: 
https://web.archive.org/web/20081002153242/http://www.freewebs.com/larserick/index.htm

Förstader till denna "hemsida"  fanns även  tidigare. Och denna sajt (som jag trott varit helt försvunnen) övergick till en "vanlig" blogg, med hög aktivtet, i resonerande, utredande stil runt 2008. Med mycken diskussion om FRA-frågan.  
Sedan kom ju Facebook även till mig, där jag publicerar en del "kortisar", men främst reagerar på andras inlägg.  

Här ger jag en intro till en text från 2008, på Freewebs.  Hela finns på FB, publicerad den 2  augusti.  (Den  och ett antal freewetexter ska hittas på länken ovan.)  

Så böjar artikeln, 

Socialliberalismen behöver ett nytt pånyttfött folkpart. 

Jag får alltfler bekymrade kommentarer från fd, eller snart fd, folkpartister om folkpartiets utveckling, dvs avvecklingen av socialliberalismen. Att tre fd partiledare går ut offentligt tillsammans med fyra riksdagsledamöter med kritik i FRA-frågan är bara ett tecken (DN-debatt 14 juli 2008). Oron, bland de som tror på den socialt ansvarstagande liberalismen, är stor och utbredd.
Dagens partiledning verkar vilsen, och alltför angelägen att göra Reinfeldts moderater till viljes.
Det kan inte vara folkpartiets uppgift.
Målet kan inte vara att ha makten. Man måste veta vad man vill.  


Leta gärna upp fortsättningen....

Andra artilklar handlar bl a om kulturpolitik, om Ohlin och Armstrong, om Politik och musik, om Rättsröta, om Apatiska barn (MIV och Barbro Holmberg), om Steenrika och skenheliga, om Integritetskränkande registrering. 
Ja mängder av artiklar. Hur hann jag? (2005 var jag ju nybliven förälder dessutom, och samtidigt i tät kontakt med f d riksdagsmannen Hans Lindblad.  




Inga kommentarer: