01 december 2021

Det finns inga pengar, inga reella. Men vart tog och tar de vägen?

Såg ett FB-inlägg som fr f allt visade irritation  över hur omöjligt det var/är att få ta ut sina pengar i sedlar. Fastän våra pengar är ju inte våra väl, de ses ju som statens, som vi möjligen  kan få låna en del av. Om vi ber snällt. Den som skrev inlägget fick inte ta ut en tusenlapp. Hon ville ha en att visa sina barnbarn att så har pengar faktiskt sett ut. Sedlar, i olika valörer.

Det fick mig att skriva ner följande reflektioner.

Sedlar är i o f sig bara siffror på fint papper. Guldmyntfotens avskaffande gjorde ju att Riksbankens garanti för värdet på papperslapparna blev ett skämt, med tiden de facto rent lurendrejeri. Men man hade i alla fall då en illusion av ngt samband.
Jag har i olika grad och befattningar hanterat "offentlig ekonomi" under större delen av mitt yrkesliv, vilket ju gör att penagars värde , tja, de har inget värde, det blir något mycket relativt. Och bankers handhavande av det är .... märkligt/ dvs svårgenomträngligt.
Jag minns att jag en ggn i tiden i tjänsten kollade ett (räntebärande!) checkkonto (ja, det här var många decennier sedan), i en (kyrko)kommun och såg att det var en ynklig summa ränta på bankens besked. Påkontot hade hela tiden funnits åtskilliga miljoner. Jag slog larm till banken, de kollade upp, och det var ca en halv miljon som de slarvat bort av det som  vi skulle haft i ränta, i dåtidens p-värde ( motsvarar väl minst ca 5 milj idag),.
Det gäller att se upp... 
Nå, privat var jag rätt sen med att motvilligt börja använda bankkort o bankomater. Liksom också  kreditkort. Man får bättre grepp om ekonomin om man har har pengarna i plånboken, eller på en bankbok. Ja,sådana fanns en gång i tiden.!!! Siffror på svåråtkomlliga konton på internet, med i bästa fall små lappar som fysiska kvitton, de är inget bra underlag för bokföring ens i dess enklaste, privata form.  Datorbokföring litar jag inte på. Hur ofta är det inte jättekrångligt i bakernas datorsystem.??? 
    Men sedlarna då, som man inte"får" använda, som sagt vart tar de vägen? Rätt hopplöst att få ta ut lite pengar i sedelform sen länge oxå.  Och nya sedlar trycks, och de gamla måste lösas in, och nåde den som för sent , eller inte alls, hittar sedlar man inte "behövt" ... då tappar man pengarn.            Pengar på bank... hm... de är ö h t svårt få ut , rent praktiskt. Jag har aldrig testat det, men tydligen går det inte att ta ut tusenlappar heller, möjligen småsedlar... I ett begränsat antal bankkontor, med snäva öppettider. 
    Det anses ju inte heller att sparande är riktigt normalt (så det ska ju inte finnas något att ta ut från ett bankkonto)... nej, låna ska man göra.
Och eftersom inget sparas så måste det tryckas nya att låna ut, förlåt, nej det trycks ju nu inga sedlar. Bankerna har "rätt" att ge ut virtuella pengar.... siffror på konton.... som får ekonomin (?) att snurra.
Eller i vart fall internetbedrägerierna ... dvs luftpengarna hamnar på villovägar... ökar inflationen... och ökar klassklyftorna i samhället.
---
Jo, jag har läst både företagsekonomi, förvaltningsekonomi och nationalekonomi, och tillämpat detta praktiskt. Och fick lära mig att spara redan i småskolan, klass ett. Men den viktigaste lärdomen fick jag av  min bibelsprängde och förståndige, vise far, som långt före Göran Persson (fd statsministern) sa att: "Den som är satt i skuld är inte fri." Man lånar inte.  Man ska spara ihop det man behöver FÖRE man köper/investerar. Att låna  är ju ett perverst sätt att "spara" i efterskott, till höga kostnader. 
Så det så. 

Inga kommentarer: