03 november 2013

Smickrad, jag erkänner det (uppdat 4/11)

Jag fick nyss en inbjudan.
Inbjudan.
Mingel kring boken om Sven Wedén, Torsdag 7 november kl 17–19, Hotell Reisen, Skeppsbron 12, Stockholm.

Bakom inbjudan ligger Lars Wedén, son till Sven Wedén, via författaren Hans Lindblad.

Jag känner mig smickrad, erkännes. För denna biografi om Sven Wedén är en stor sak. Sven Wedén, som skulle ha blivit 100 år iår, men som dog alldeles för tidigt p g a sjukdom. En viktig socialliberal, av det slag som inte finns många av idag. Bertil Ohlins efterträdare som fp-ledare. Som tyvärr fick dra sig tillbaka alltför snabbt - p g a sjukdom.

Tyvärr kan jag inte delta i detta "releaseparty", det blir för lång resa. Men nog hade det varit intressant. Dit kommer i princip de flesta av de ledande och ännu levande socialliberalerna i svensk politik. Plus några andra toppolitiker. Sådana som Bengt Westerberg, Ola Ullsten, Ingvar Carlsson, I Mundebo, Olle Wästberg.
Men märkligt nog (eller inte så konstigt!) så verkar i skrivande stund en enda från dagens riksdagsgrupp delta, och inget av dagens statsråd (fp).

Hade jag haft en chans, hade jag velat delta.
Att jag skulle kunna gjort det utan att behöva påpeka för dagens fp-garnityr att de avvikit från Wedén socialliberalism, det kunde ses som ett extra plus. För de avser tydligen inte att ta del av vad Wedén stod för.

---
Uppdatering månd 4 nov. Birgitta Ohlsson har meddelat att hon har förhinder, och inte kan komma. En statssekreterare lär komma, men de tre övriga fp-statsråden verkar utebli. Däremot en hel drös med fp-ministrar från tidigare regeringar. Utöver ovan nämnda:  B Friggebo, G Romanus, H Blix, H Cars. 
I  Eliasson och P Ahlmark (osäkert pga  t ex hälsoskäl).

2 kommentarer:

Agneta sa...

Intressant man som dessvärre gick bort alldeles för tidigt. Synd att du inte kan åka på releasen. Vänliga h, Agneta

Britt-Marie N sa...

Aha! Konstigt att inte jag fått någon inbjudan... Jag tipsade ju Hans Lindblad, när vi sågs på fp-event i Sthlm, om att Sven Wedéns son Lars blivit medlen och aktiv i min fp-förening, där jag var gruppledare. Han hade aldrig varit aktiv i fp tidigare! Bara en kort ungdomsperiod i FPU.
Hans Lindblads PM om vad som hände kring valet 1968 publicerad på Ohlininstitutets hemsida som pdf hade upprört mig enormt!
Jag berättade om detta för Lars, som blev tacksam och glad. På ett fp-möte i Västerås 2003 eller 2005 presenterade jag Lars för Hans, något Hans önskat. Där började bokidén. Roligt att Hans fullföljde!
Jag ska med stort intresse läsa den fantastiska liberalen Hans bok om Sven Wedén och 1968 års valskandal!