09 maj 2023

Ingen mer LÅNGFIL - men vet nån vad det var?

Läste en liten notis i (pappers)tidningen (PT). Slut för långfil, den görs inte längre. Dvs inte på Arlas mejeri i Sundsvall, vilket flyttas till Kallhäll, Stockholm. Dock ej långfilstillverkningen. Långfilet efterfrågas inte längre, enligt mejerichefen.
   Trist, men väcker minnen. 

Vanlig mjölk köpte man, i min barn- och ungdom, i mjölkhämtare, i mjölkaffären. Efter det vi flyttat söderut, till Vallsta i hjärtat av Hälsingland, så köptes mjölken i mjölkflaskor, en-liters, tror jag, förslutna med lock av stanniol. Inhandlades i den lilla mjölkaffären i det lokala mejeriet. 

Det dracks rätt mycket mjölk 
   Men åts också med sked på en djuptallrik, i form av långfil. Underbart gott, den hade en "fast" dallrig konsistens, aningen lättsockrad, skulle vara kall (men inte frusen och inte varm).
   Minns bara att vi åt långfil sommartid. Ibland kunde vi ha lite brutet tunnbröd i också. Men inte att förväxla med "bryta", där var det vanlig mjölk som tunnbrödsbitarna molades ner i. Pappa älskade det också. Kunde även uttalas "bruta".
   Dock, långfil köpte vi inte i mjölkbutik, gjordes inte då, i mejeri.
Nej, nej, långfil satte man (dvs mamma) själv. Minns jag rätt så gick det till så att man tog en skvätt färdig, mogen långfil (som innehöll "bakterier" från tätört) och hällde på en lämplig mängd vanlig, standardmjölk och lät den stå i ett svalt utrymme någon/ra dagar, tills den var tjock, lång och färdig, ätklar. Låter enkelt, men krävde viss fingertoppskänsla... 
   Nå, åren gick, vi flyttade till stan, dvs Bollnäs., en bit in på 60-talet.  Nog fortsatte ätandet av långfil, men köptes nu i affär. Och mamma förvärvsarbetade.     Decennier gick, ... och  man åt inte långfil på sina nya adresser. Flyttade, mina föräldrar avled. MEN vid några resor till mina barn-  och ungdomsplatser, så kunde vi köpa långfil i de "stora" varuhusens matavdelningar,  i enlitersförpackningar märkta Bollnäsfil. 
   Det smakade rätt OK, påminde om barndomen. Långfil. 
   Men det är redan länge sedan nu.  Och det mejeriet är väl sedan länge nedlagt.      (Googlar jag idag på Bollnäsfil och mejeri i Bollnäs, då blir jag bara förvirrad . Får upp en massa ICA-affärer. :(   men inte ser jag något mejeri.  )
   Dock verkar  mejeriet i Sundvall ha hållit igång. Tills nu. 

Min stilla undring är nu, finns det  något mejeri i landet som gör långfil? ? ?
Och - finns det någon människa som sätter långfil själv, med tätört,  och därmed håller liv i traditionen? 

OBS, det som  kallas filmjölk numera, och funnits länge, är något helt annat än Långfil!  Men visst konsumerar jag lite filmjölk (av den "korta" sorten), än idag, företrädesvis då under de något varmare, korta månader som vi kallar sommar. 

Men  filmjölk är inte som den "riktiga" filen, är inte långfil.  Vi är nog inte många som vet vad långfil är och hur den smakar/smakat.  
---
Betr min far, som gillade både långfil och bryta.  Se föregående inlägg, där han var ung,  snygg och i uniform. I USA.
--- 
Ser nu idag att Norrmejerier har "långfil" som produkt,  dock under sortering  "fil"... hmm. 
Och jag undrar vilket mejeri som gör långfilen?  
https://www.norrmejerier.se/produkter/fil/langfil/763

Inga kommentarer: