31 oktober 2020

God musik är god musik, även om äldre än ett par veckor. Apropå Fats Waller

 Frugans köp av ett par guldfärgade sandaler fick mig att tänka på Thomas FATS Waller. Eller rättare sagt på en inspelning denne fantastiske pianist gjorde innan jag föddes. "Oh, Dem Golden Slippers´".  Jag har  låten på en vinyl, LP, som jag köpte för 57 år sedan. Men inspelningen gjordes ytterligare 25 år tidigare, och gavs givetvis ut på en stenkaka, 78-varvare.
Att köpa inspelningar som var tjugofem år gamla, tja, det kändes - och ansågs nog då som att man grävde djupt i jazzens historia.  Att idag skaffa en skiva som spelades in 1995 känns  väl inte så märkvärdigt, det är ju, för mig och min generation som "nästan  nyss". Men tidsperspektivet förskjuts. 

Skivan, LPn, heter The Amazing MR. Waller (Riverside RLP 12-109), och innehåller sexton "låtar" både traditionella sånger och spirituals, inspelade i New York 1938. Bara fem år innan han avled, han föddes 1904. Thomas Fats Waller var ett av 12 syskon, där bara hälften nådde vuxen ålder. Familjen var mycket religiös och det var i kyrkan Fats mötte musiken, familjen var mycket aktiv i Abyssinian Baptist Church. (Den församlingens gospelkör har gjort inspelningar som är bland de absolut bästa jag hört!) 

På ena sidan spelar Fats piano på alla nummer och sjunger på alla utom två. (Faust Waltz och Intermezzo från Cavalleria Rusticana) - Om jag förstått saken rätt så hade Fats en gedigen utbildning i klassisk musik, men som färgad var ju vägen stängd för honom. Några av pianostyckena med sång är Oh, Susanna, Loch Lomond, Old Oaken Bucket och Annie Laurie. 


På den andra sidan spelar Fats orgel, just det orgel! (Det finns faktiskt många fler exempel på Fats  som organist - av klass. Spelande på stor kyrkorgel, på andra skivor än denna.) Första orgelexemplet här är "Hallelujah, I´m a Bum" (som med en annan text, finns i Sv Kyrkans Psalmbok), men också t ex Frankie and Johnnie, Swing Low, Sweet Chariot, Deep River och Go Down, Moses.  (Det du, Hans-Ola Ericson, orgelprofessorn!

Thomas Fats Waller gjorde sina första inspelningar redan som sjuttonåring. Jag har dem på CD ( som ingår i vol 1 en av 2 st 10-CD boxar - med text-booklets). Han gjorde faktiskt också några pianorullar, som också finns överförda till vinyl-LP. "Young Fats Waller" (Riverside RLP 12-103, insp  1923-27). Några exempel "Squeeze Me" (som är en av många låtar som Fats Waller själv komponerat), Laughin´Crying´ Blues, Snake Hips och ´T aint´ Nobody´s Biz-ness If I do.  


Fats Waller  var väldigt produktiv, spelade t ex med/bakom flera bluesångerskot, men också med egna orkestrar och mindre grupper - och med andra jazzstorheter. Mycket underhållande i en anda liknande bröderna Marx och W.C. Fields och nådde en otrolig popularitet - men bakom underhållaren var en gedigen och skicklig, legendarisk jazzmusiker av sällan skådat slag. 

Att lyssna på honom (gör det!) idag, påminner oss om att god musik är god musik oavsett när den gjorts!

 Fats i färg, i klassisk pose.

LP-omslaget till en av de första skivor med Fats som jag  köpte. 


Inga kommentarer: