Med avstamp i frågan om att SVT (genom Radiotjänst) nu anser sig ha rätt att ta ut radio/teveavgift även för den som innehar datorer och surfplattor etc (förhoppningsvis bara för sådana som faktiskt kan användas för att se teve utan extra tillbehör och utan dubblering för den befintliga avgift som vi betala för innehavet av teve, hoppas jag), så tar bloggaren Farmor Gun upp några viktiga upphovsrättsliga problem i dagens mediavärld.
Det är som vanligt kloka ord om komplicerade frågor som FarmorGun kommer med. Läs det. Min kommentar blir:
Självklart kostar journalistik och inte minst då journalistik av någon "verkshöjd". Ett väsentligt problem är därför pengar. Inte minst eftersom alltmer annonspengar går från dagspressen till Google (hela tre miljarder på ett år, tyckte jag nämndes i teve, för en rätt minimal kostnadssida) och andra internetjättar. Jag betvivlar verkligen att annonsörerna i Google och t ex Facebook får valuta för pengarna. Det lär väl visa sig med tiden.
Det känns onekligen som om Google m fl snyltar på andra, inte minst på dagspress och tevebolag. Samtidigt ger onekligen internet oss möjligheten till både bredare och djupare information. Dvs så länge kvalitativ press finns kvar, ideell s.k. medborgarjournalistik lär inte helt kunna ersätta seriös undersökande journalistik. Journalistik, som ger oss möjlighet till bättre underbyggda diskussioner och ställningstaganden.
Men att "skydda" en upphovsrätt till detta genom att lägga på kostnader som drabbar oss som medborgare, det känns helt fel. Fel ur demokratisk synpunkt. Dessutom skulle det drabba oss alla inte bara ekonomiskt utan än mer just informationsmässigt, kunskapsmässigt.
Den guldgruva som t ex Google och Facebook m fl idag verkar vara, den kan inom en tid vara uttömd. Om inte i vart fall en rätt rejäl del av dessa företags vinster på något sätt kanaliseras till de ställen där den kostnadkrävande journalistiken bedrivs, ja då försvinner stora delar av inflödet av nyttig kunskap som kan förmedlas via internet. Jag vet sannerligen inte hur det ska gå till att göra denna kanalisering utan att det uppstår ökade kostnader för oss medborgare.
Det "näthat" som idag frodas inom vissa kretsar, det är kontraproduktivt, åtminstone om man ser det ur ett demokratiskt perspektiv på sikt.
Att, i likhet med Windows 8, främst se internet som en kanal för försäljning och förströelse, det är en oerhörd inskränkning av det fria ordet och underlaget för demokratiska samtal.
Jag är en man i mogen ålder med brett samhällsintresse på socialliberal grund. Därtill mycket musikintresserad. Det är främst samhällsintresset som dokumenteras här, enstaka notiser av privat eller allmän karaktär kan förekomma. I likhet med Lord Acton (brittisk liberal på 1800-talet) anser jag att: ”Makt verkar korrumperande, och absolut makt korrumperar absolut. Stora män är nästan alltid dåliga män. Det finns ingen värre irrlära än att ämbetet helgar dess innehavare.”
Sidor
▼
23 januari 2013
17 januari 2013
Fattig, men stolt? (tillägg)
Onsdagens Uppdrag granskning (SVT kanal
1, 16 jan) satte barnfattigdomen i fokus. Finns den i Sverige? Vad är det och hur stor är den?
I min barndom brukade min mor säga
”fattig men stolt!” Och vi var fattiga, i vart fall enligt
dagens begrepp. Min mor kom från något bättre
förhållanden, så hon kände till hur det var att
växa upp under mera välbärgade förhållanden.
Samtidigt fick barnen lära sig att arbeta, för hennes far,
min morfar, som avled (omkom) långt innan jag var ens påtänkt,
han var en ”selfmade man”.
Nåväl, jag har en känsla
av att fattigdom inte var ett så stigmatiserande begrepp som
det ofta är idag (i Sverige). Det normala var dessutom att
vanligt folk levde i en relativ fattigdom, där man med knapp
möda höll näsan över vattnet. Och man gjorde det,
eftersom man var stolt, vilket innebar att man inte ville ligga
samhället till last. Att ta emot eller begära någon
form av fattighjälp, socialbidrag eller sådant var inte
att tänka på.
De flesta var fattiga, men stolta,
lärde sig att hantera knappa inkomster och att inte låna
eftersom det hade man inte råd med. Dessutom kändes det
nog närmast omoraliskt, i stil med att leva på bidrag.
Idag är det ytterst få i
Sverige som inte har råd att ge barnen mat och hyfsade kläder.
Barnfattigdom i den meningen finns säkert, men är rätt
begränsad. Att ledningarna i organisationer som Rädda
Barnen, BRIS och Majblommekommittén använder uttrycket
har känts konstigt och överdrivet. Många slår
bakut, och misstror de som påstår att i Sverige finns 200-250 000
barn som lever i svält och utan kläder. Däremot finns
de som, av olika orsaker, lever i sådan nöd, om än
inte så många. Men många fler lever i en mera
relativ fattigdom, som inte har råd med mera än just
livets nödtorft. Även om de lever mycket bättre än
fattiga i fattigare länder.
En av de intervjuade i Uppdrag
granskning var Susanna Alakoski, hon med ”Svinalängorna”.
Jag kan bara konstatera att hon skriver bättre, även i DN
idag, än hon diskuterade med Janne Josefsson. Hon hade svårt
att få fram vad hennes begrepp barnfattigdom innefattar mera än
trasiga skor. Hon menade att det var fullt OK att en ”fattig”
mamma röker för trehundra i veckan, och även dricker
vin, men inte tycker sig har råd med nån hundralapp för
något ett barn ska göra i skolan (utflykt
eller vad det var). Och känner sig fattig. Jag vill nog påstå
att gör man sig av med sina pengar på det som är
onödigt, då blir man fattig även
om man inte behöver vara det.
Idag så är det skamligt att
vara fattig i Sverige. Man vill inte vara fattig, ser sig inte fattig
egentligen heller, men man har knappt om pengar. Och prioriterar ibland
fel, exempelvis p g a att man inte lärt sig att hushålla
med sina inkomster.
Slösaktighet beroende på
uppfostran och bortskämdhet, orsakad t ex av omgivningens tryck,
det är en orsak till även ”relativ fattigdom”. Kanske
främst hos yngre människor. (I motsats till Alakoski växte
jag inte upp med teve. Min tid var fattigare, och vi såg inte
hur de rika hade det.) Andra orsaker är självfallet
långvarig sjukdom (i ett system med utförsäkringar på
tveksam grund), långvarig arbetslöshet (med inbyggda
stupstockar i arbetslöshetsförsäkringen) och hos en
relativt stor del pensionärer som gått in i
pensionärsstadiet efter sjukdom och arbetslöshet, och även
många äldre pensionärer. Missbruk av olika slag leder
också snabbt till ”relativ fattigdom”, eller än mer,
liksom skilsmässor. Men även dyr tandvård och dyra
glasögon kan ge ekonomiska smällar för den som lever
på gränsen, och leda till att man faller under.
En del orsaker hänger ihop med
personliga förhållanden, ibland självförvållade,
ibland inte. Andra beror på sociala strukturer i samhället. De senare borde vara samhället (= vi som ansvarsmedvetna
medborgare) kunna göra något åt, om det är vår
vilja...
Att fattigdom – relativ eller inte -
idag i Sverige är så stigmatiserande beror också,
tror jag, på den höga levnadsstandard som majoriteten
lever i. Den som inte har nog med pengar sneglar mot ”alla andra”,
vilka man ser kan kosta på sina barn dyraste märkeskläder,
dyra semesterresor titt och tätt, Iphones till småungar,
nya datorer, dyr fritid som t ex ridning och ishockey etc. Och att
famljerna kan, förutom att bo fint i miljonvillor (som de inte
amorterar av... ), kosta på sig vindrickande dyra
restaurangbesök och nya bilar. Sådant som faktiskt inte
är nödvändigt, om än trevligt.
Och då blir det, som Susanna
Alakoski sa i teve, även den som är fattig ska har råd
att dricka vin då det är den enda avkoppling som den
ensamma mamman kan få. ”Man” vill, även som fattig som inte vill vara fattig, kunna kosta på sig det som ”alla
andra” kan. Men då blir man ju fattig, om man inte har en
tillräcklig inkomst.
Sedan är det en orsak till, som
ställer till det, som leder till både relativ och
egentlig fattigdom. Eftersom inflation drabbar de sämst ställa
värst. Det är de alltmer ökande inkomstklyftorna i
Sverige. Som dessutom är allt lättare att se idag när
det är helt uppenbart vilka inkomster (och förmögenheter)
som en överklass av direktörer, en del toppolitiker,
artister och kändisar har och hur de lever. Dels leder det till
höga lönekrav från de som har arbete (arbetslösa
kan ju inte ställa några krav), med höjt kostnadläge.
Dels kan dessa överbetalda leva på en kostnadnivå
och konsumera varor och tjänster som ligger på en nivå
som driver upp alla priser. Dvs höjer både kostnadläge
och inflation. Vilket gör att blir allt svårare för
de som har det sämst att hänga med, att kunna betala även
det mest livsviktiga.
Förutom att man kan se det som
orättvist med dessa enorma skillnader i inkomstnivå, så
leder det till sociala problem, och utanförskap.
-----
Ett tidigare blogginlägg, som kan
sägas ha en viss koppling till detta, är Det blödande hjärtat och det tredelade samhället.
---
Tillägg. Det finns två typiska reaktion på UG-programmet. Det visar den debatt som följt bl a på Facebook. En grupp är de som blir ilska över Jan J:s program. Men som ofta brukar bli uppiggade över dem.
Den andra sidan menar att nu kan vi se att fattiga barn finns inte i Sverige, bara i fattiga u-länder. Att RB m fl hjälporganisationer överdriver eller rättare sagt ljuger med vinklad statistik. Denna grupp brukar annars starkt ogilla Jan J:s sociala engagemang, hans närgångna frågor till olika makthavare, men nu verkar de "frälsta"... För denna gågn.
Jag vill nog mena att det var nyttigt att JJ avslöjade och punkterade de överdrivna påståendena (eller det som tolkats som sanningar) betr barnfattigdomens karaktär och omfattning i Sverige. Som de framförts av mer än välavlönade "ideella topptjänstemän". Alltså, man må tycka vad man vill om hur ordet barnfattigdom ska definieras, men tolkningen bland "vanligt folk" är - och det verkar som om de som använder ordet gärna stöder det - något som i vart fall liknar hur barn i fattiga länder lever, dvs i hel- eller halvsvält, dåligt klädda och som bor i risiga kojor till bostäder. Det känns därför ohederligt att använda den bilden för att samla in pengar till välgörenhet i Sverige.
De faktiska bristerna är stora nog ändå! Och det känns fel att då reagera så surt på JJ:s program, och att misstänkliggöra hans syfte.
Jan J har otaliga ggr visat att han verkligen vet hur de sociala skyddsnäten nedmonterats i Sverige. Vilket skett med början under sosseregeringar stödda av vänsterpartiet, och sedan med fortsatta försämringar av den högerledda Alliansen. Jag är också övertygad om att Janne J vet om hur djup fattigdom ser ut i andra länder, som t ex i Filippinerna. Och det är fler som vet hur det är där, och inser att man bör nyansera sig betr hur man beskriver barns situation i Sverige.
Det finns stora och ökande klyftor i Sverige. Vilka delvis kan vara en av flera orsaker till att vissa, rätt många, barn lever i en svår situation i Sverige, även om de inte direkt svälter.
Att överreagera åt ena eller andra hållet över detta program, det förbättrar inte barnens situation i Sverige. Och stigmatiserar, helt i onödan.
---
Tillägg. Det finns två typiska reaktion på UG-programmet. Det visar den debatt som följt bl a på Facebook. En grupp är de som blir ilska över Jan J:s program. Men som ofta brukar bli uppiggade över dem.
Den andra sidan menar att nu kan vi se att fattiga barn finns inte i Sverige, bara i fattiga u-länder. Att RB m fl hjälporganisationer överdriver eller rättare sagt ljuger med vinklad statistik. Denna grupp brukar annars starkt ogilla Jan J:s sociala engagemang, hans närgångna frågor till olika makthavare, men nu verkar de "frälsta"... För denna gågn.
Jag vill nog mena att det var nyttigt att JJ avslöjade och punkterade de överdrivna påståendena (eller det som tolkats som sanningar) betr barnfattigdomens karaktär och omfattning i Sverige. Som de framförts av mer än välavlönade "ideella topptjänstemän". Alltså, man må tycka vad man vill om hur ordet barnfattigdom ska definieras, men tolkningen bland "vanligt folk" är - och det verkar som om de som använder ordet gärna stöder det - något som i vart fall liknar hur barn i fattiga länder lever, dvs i hel- eller halvsvält, dåligt klädda och som bor i risiga kojor till bostäder. Det känns därför ohederligt att använda den bilden för att samla in pengar till välgörenhet i Sverige.
De faktiska bristerna är stora nog ändå! Och det känns fel att då reagera så surt på JJ:s program, och att misstänkliggöra hans syfte.
Jan J har otaliga ggr visat att han verkligen vet hur de sociala skyddsnäten nedmonterats i Sverige. Vilket skett med början under sosseregeringar stödda av vänsterpartiet, och sedan med fortsatta försämringar av den högerledda Alliansen. Jag är också övertygad om att Janne J vet om hur djup fattigdom ser ut i andra länder, som t ex i Filippinerna. Och det är fler som vet hur det är där, och inser att man bör nyansera sig betr hur man beskriver barns situation i Sverige.
Det finns stora och ökande klyftor i Sverige. Vilka delvis kan vara en av flera orsaker till att vissa, rätt många, barn lever i en svår situation i Sverige, även om de inte direkt svälter.
Att överreagera åt ena eller andra hållet över detta program, det förbättrar inte barnens situation i Sverige. Och stigmatiserar, helt i onödan.
09 januari 2013
Bör partier och politik vara idédrivna eller drivas av maktbegär? -Om nyliberalism, socialliberalism, socialdemokrati och ”borgerlighet”.
SvanteNycanders artikel (DN 7 jan) om Svenskt Näringslivsopinionspåverkan genom bl a Timbro har förorsakat en hel
del diskussion inte bara i pressen utan även i sociala media.
Framför allt unga, nyliberala tyckare har sågat Nycander
och glatt sig över nyliberalismens framgångar med stöd
av Timbro etc.
Ett
av de mer intressanta inläggen står Håkan Boström,ledarskribent i DN (8 jan), för. Boström deklarerar att han
är socialliberal och sådär halva artikeln är en
korrekt historiebeskrivning och ett stöd för vad Nycander
skrev, medan slutet polemiserar emot Nycander. Mot den bakgrunden
vill jag problematisera en del och ställa ett antal frågor.
Boström
skriver, helt riktigt, att nyliberalismen står för en
torftig politisk analys och människosyn. Men det betyder inte
att Svenskt Näringsliv (dvs det som tidigare kallade sig SAF)
inte skulle förträda marknadslösningar, enl Boström.
Är
då Svenskt Näringsliv detsamma som
näringslivet/företagarna? Det är tveksamt. Det
omdöpta SAF är topporganet för storföretagen och
deras VD:ar. För mig är näringslivet ett större
och mera komplext begrepp, som innefattar t ex även anställda
och småföretagare.
Nycander
angriper Svenskt Näringsliv för dess nyliberala övertro
på marknadsekonomi som ett mål i sig. Nycander menar å
andra sidan, enl Boström (och jag instämmer), att
marknadsekonomi är ett medel för
att uppnå välstånd och frihet. Inte ett mål.
Jag
vill också hävda att näringslivsföreträdare
ofta bara till namnet förespråkar fri marknad och
konkurrens. I praktiken agerar de för monopol eller
monopolliknande lägen utan konkurrens och söker gärna
bidrag från stat och kommun. Vilket de också får...
oavsett regering.
Så
visst har har näringslivet i viss mening vunnit på den
utveckling, med sammansatta orsaker, som lett till olika
avregleringar etc, men det har även socialdemokratin då
den administrerat den utvecklingen.
Har
då Timbros agerande för nyliberalism skadat de
”borgerliga” partierna? Det menar Nycander, men inte Boström.
Då blir min fråga först: vad är borgerlig?
Finns det en gemensam borgerlig ideologi? Nej, menade Bertil Ohlin,
och nej säger jag. Borgerlig är i detta sammanhang
bara ett annat ord för icke-socialistisk. Det beskriver
vad man är emot, inte vad man är för. De s.k.
borgerliga partierna var mer eller mindre ideologiskt grundade –
men på klart olika ideologier, med olika samhällssyn
och mål.
Timbro/”SAF:s”
decennierlånga kampanjande suddade ut dessa ideologier till
förmån till ett nyliberalt tänkande. Även
det något suddigt, men ändå. Och kallade det för
”borgerligt”. Självklart har det skadat partierna att de
förändrats/nivellerats så till den grad att de inte
känns igen av väljarna. De hittar inte ideologierna, känner
inte igen sig. Att göra den dåvarande oppositionen till
en grå massa, ledd av ett parti med både stråk av
nyliberalism och den närbesläktade neoconservatismen och
med en nyväckt socialkonservatism med arbetarvänlig
fernissa, det var det som gav Alliansen valseger.
Men
på vilket sätt var det bra, för vem, för vilka?
För benhårda icke-socialister (utan andra åsikter
än just det) kanske, de socialistiska sossarna tvingades ju bort
från makten. Det var viktigt 1976 efter fyrtiofyra år
av s-regeringar och de tre partier som då tog över makten
var rätt jämspelta och den begynnande nyliberalismen inom
moderaterna tilläts inte att dominera. Men socialdemokratin är
ju idag, enl Håkan Boström, inte socialistisk längre.
Valsegern 2006 var bra för direktörerna i det omdöpta
SAF, visst. Men tveksamt om man ser till näringslivet i stort,
och än mer tveksamt, lindrigt sagt, för socialliberalismen
(som ju motats bort från inflytande inom fp)och kanske för
samhället i stort.
Inom
fp finns visserligen socialliberaler kvar, men en del är det
bara till namnet och de andra har föga inflytande. Centerna hade
en kort period av flört med socialliberalismen, men den tynade
snabbt bort och togs över av Stureplansvarianten av
nyliberalism. Och idag vet ingen var centern hamnar,
när alla strider emot varandra, förutom att partiet kan
hamna utanför riksdagen.
Visst,
miljöpartiet har idag vissa socialliberala tendenser och
har i en del frågor övertagit folkpartiets radikala
profilfrågor och väljare. Vilket väl få
anses ha skadat de s.k. borgerliga partierna, för miljöpartiet
ser sig inte som ”borgerligt” utan föredrar en friare
ställning där socialdemokratin är en naturligare
samarbetspartner.
Sossarna,
anser Boström, inte vara socialistiska längre eftersom de
inte (öppet) förespråkar socialisering i den gamla
bemärkelsen. Boström anser att socialdemokratin idag är
socialliberal. Och mot den bakgrundsmålningen vill inte Boström
se (social-)liberalism (eller andra ideologier ?) knutna till visst
eller vissa partier...
Nu är
det faktist svårt att veta vad socialdemokrati idag står
för, det verkar ytterst osäkert för dem själva.
Den gamla definitionen ”demokratisk socialism” känns inte
adekvat. Dels då det förefalller rätt så
oförenliga begrepp, dels då socialdemokraterna (dvs dagens
toppskikt) inte säger sig vara socialister (i den gamla
meningen). Men också eftersom socialdemokrati är en
partibeteckning, inte en ideologi i likhet med liberalism, socialism
eller konservatism. Erlanders parti var ett pragmatiskt
”arbetarparti” som tvingades (av Bertil Ohlins fp) att avstå
från socialism. Med Olof Palme togs i vart fall ett
socialistiskt språkbruk tillbaka. Med Ingvar Carlsson hamnade s
någonstans emellan Erlander och Olof Palme. Göran Perssons
s-parti tog i praktiken, om än inte alltid språkligt, steg
i nyliberal riktning. Idag är socialdemokratin en diversebutik
som inte bestämt sig för det framtida sortimentet. Efter
Carlsson och Göran Persson har partitoppen en försiktig
”förnyarprägel”, men stora delar av medlemmar och
aktiva, i synnerhet utanför storstäderna, har kvar mycket
av mera socialistiska drömmar och ideal.
Jag
kan inte bedöma om Nycander ser (social-)liberala idéer
som knutna till ett parti (fp), som Boström tycks mena, och
ogilla, att Nycander gör. Däremot är det uppenbart
att liberalismen i den den socialliberala tappningen har återfunnits
praktiskt taget uteslutande i fp från i vart fall 40-talet och
fram till senaste sekelskiftet. Att konservativa högern döpte
om sig till moderaterna och stegvis under några decennier tog
till sig nyliberala idéer, inte minst betr ekonomi, förändrar
inte den saken.
Nu,
efter ”SAF/Timbros” agerande under några decennier ser vi
resultatet, de nyliberala/neoconservativa idéerna har tagit
över. Socialliberalismen har ingen självklar hemvist
längre. Det har självklart skadat folkpartiet , som förutom
förlusten av ideologi även förlorat lejonparten av
sina tidigare väljare. Likartad är situationen inom centern
idag, nyliberalismen vill ta över efter socialliberalismens
borttynande inom partiet – och de gamla bondeförbundarna slår
bakut.
Än
en gång, trots de fragment av socialliberalism som kan finnas
här och där i olika partier så finns idag inget klart
socialliberalt parti i riksdagen. De socialliberala väljarna är
hemlösa och förvirrade. Och faktiskt är det på
liknande sätt även för andra väljare som inte
känner igen sina gamla partier. Att utveckla och tillämpa
ideologier i nya situationer är en sak, men att avveckla
ideologier är en helt annan sak.
Mot
den bakgrunden kan det vara naturligt att, som Håkan Boström,
i polemik emot Nycander, anse att politik inte handlar om
”teoretiska” ideologiska kompasser för partierna, utan om
makt. MAKT maktens skull, blir det då. Därför vill
partierna tillgodose sina (sic!) väljargruppers (ekonomiska)
intressen. Väljarna ses som grupper, inte som individer. Som
grupper
med egenintressen – på
samma sätt som LO, TCO eller direktörerna inom Svenskt
Näringsliv.
Alltså,
frågan
blir: bör partier (och politik) vara idédrivna
organisationer med en övergripande samhällssyn eller
valapparater
för att få makt, makt utan värdegrund?
Vad
är bäst i en demokrati, vad ger medborgarna/väljarna
reella valmöjligheter?
Är
det populistiska vindflöjelpartier som söker frågor
som lockar det egoistiska självintresset hos en förmodad
majoritet som ger partiet makt att regera - eller partier som har en
värdebas, en ideologi, som det vill vinna väljarnas
förtroende för, som grund för sina ställningstaganden?
Personligen,
och jag är inte ensam, så önskar jag som väljare
veta vad partierna står för i grunden, ideologiskt, dvs
bortom valmanifestens kortsiktiga önskelistor.
(Kommentera gärna här på bloggen.)
Se även tidigare blogg om detta med kommentarer till Nycanders artikel. Länk.
07 januari 2013
Arbetsgivarna ska inte vara ideologiska vägvisare för partierna
Är det intresseorganisationer som ska vara ideologiska vägvisare? Eller möjligen de politiska partierna? Det är kärnfrågan i en artikel i DN av dess förre chefredaktör Svante Nycander, med rubriken "Svenskt Näringslivs politiska insatser skadar politiken".
Det Nycander ifrågasätter är om det är särintressen, som Svenskt Näringsliv, eller partierna och deras (ev.) ideologer som ska diskutera och utforma de ideologiska vägvalen. Detta mot bakgrund av SAF och dess efterföljares agerande för opinionsbildning. "Det tjänar inte företagens ändamål att partier förleds att agera så att deras väljare inte känner igen dem".
Nycander exemplifierar med Centerns programförslag om fri invandring, månggifte och avskaffat skolplikt liksom om ungliberala åsikter att alkoholservering bäst regleras av marknaden.
Mot detta har några yngre folkpartister och andra nyliberaler reagerat, och delvis raljerat över, i något fall med åberopande av just de nyliberala skribenter som Nycander just påpekat är de "unga" nyliberalernas ledstjärnor. Och menat att Nycander inte gillat att det finns för mycket principiell liberalism hos Centern och Liberal Ungdom. Till det vill jag kommentera att det Svante Nycander påpekar är inte för mycket "principiell liberalism" utan för mycket nyliberalism. Möjligen är inte alla hans exempel helt lyckade, men slutsatsen är ändå riktig som jag, som socialliberal i Ohlins anda, ser det.
Fri invandring t ex är visserligen en gammal (social-) liberal princip men knappast något som man förknippar med centern/bondeförbundet. Och är, tyvärr, ingen valvinnare heller i dagsläget.
Ohlin var ju t ex kritisk till SAF efter andra världskriget pga dess kollosala överdrifter betr socialdemokraternas planhushållningsprogram. Nu vann ju fp de aktuella valen stort, och lyckades stoppa sossarnas socialiseringsplaner. Men det är inte omöjligt att utan SAF:s överdrifter, som många väljare inte kände igen sig i, så hade fp:s framgångar blivit än större och lett till regeringsskifte och en liberal, fp-ledd regering under Bertil Ohlin. Att kalla citat av Ohlin för historierevisionism är märkligt.
SAF:s agerande i pensionsfrågan gillade inte Ohlin heller då det tvingade fram ett felaktigt ställningstagande inför folkomröstningen 1957, vilket blev ödesdigert både för fp och för pensionsfrågans lösning. Vilket tog decennier att till en del reparera i riktning mot fp:s klarare liberala förslag 1958.
F.ö. bör varken Svenskt Näringsliv eller LO bedriva partipolitik utan på bästa sätt stå för sina grundläggande uppgifter för medlemmarna. Både LO:s och SAF/svenskt näringslivs agerande riskerar att vara kontraproduktivt.
Den socialliberalism som fp under Ohlins tid stod för var näringslivs- och företagarvänlig, men inte som ett självändamål för att tillfredställa näringslivets direktörer. Nej, det var ett medel för att skapa ett bättre, liberalt samhälle där frihet skapas genom utveckling och konkurrens för att ge utrymme för sociala reformer och socialt ansvarstagande.
Ett av problemen i dagens politiska klimat är att väljarna inte känner igen partierna. Och nog ligger en del av förklaringen i det Nycander säger, att i kampen om Makten så har särintressenas opinionsbildning i hög grad tagit över partierna.
Det Nycander ifrågasätter är om det är särintressen, som Svenskt Näringsliv, eller partierna och deras (ev.) ideologer som ska diskutera och utforma de ideologiska vägvalen. Detta mot bakgrund av SAF och dess efterföljares agerande för opinionsbildning. "Det tjänar inte företagens ändamål att partier förleds att agera så att deras väljare inte känner igen dem".
Nycander exemplifierar med Centerns programförslag om fri invandring, månggifte och avskaffat skolplikt liksom om ungliberala åsikter att alkoholservering bäst regleras av marknaden.
Mot detta har några yngre folkpartister och andra nyliberaler reagerat, och delvis raljerat över, i något fall med åberopande av just de nyliberala skribenter som Nycander just påpekat är de "unga" nyliberalernas ledstjärnor. Och menat att Nycander inte gillat att det finns för mycket principiell liberalism hos Centern och Liberal Ungdom. Till det vill jag kommentera att det Svante Nycander påpekar är inte för mycket "principiell liberalism" utan för mycket nyliberalism. Möjligen är inte alla hans exempel helt lyckade, men slutsatsen är ändå riktig som jag, som socialliberal i Ohlins anda, ser det.
Fri invandring t ex är visserligen en gammal (social-) liberal princip men knappast något som man förknippar med centern/bondeförbundet. Och är, tyvärr, ingen valvinnare heller i dagsläget.
Ohlin var ju t ex kritisk till SAF efter andra världskriget pga dess kollosala överdrifter betr socialdemokraternas planhushållningsprogram. Nu vann ju fp de aktuella valen stort, och lyckades stoppa sossarnas socialiseringsplaner. Men det är inte omöjligt att utan SAF:s överdrifter, som många väljare inte kände igen sig i, så hade fp:s framgångar blivit än större och lett till regeringsskifte och en liberal, fp-ledd regering under Bertil Ohlin. Att kalla citat av Ohlin för historierevisionism är märkligt.
SAF:s agerande i pensionsfrågan gillade inte Ohlin heller då det tvingade fram ett felaktigt ställningstagande inför folkomröstningen 1957, vilket blev ödesdigert både för fp och för pensionsfrågans lösning. Vilket tog decennier att till en del reparera i riktning mot fp:s klarare liberala förslag 1958.
F.ö. bör varken Svenskt Näringsliv eller LO bedriva partipolitik utan på bästa sätt stå för sina grundläggande uppgifter för medlemmarna. Både LO:s och SAF/svenskt näringslivs agerande riskerar att vara kontraproduktivt.
Den socialliberalism som fp under Ohlins tid stod för var näringslivs- och företagarvänlig, men inte som ett självändamål för att tillfredställa näringslivets direktörer. Nej, det var ett medel för att skapa ett bättre, liberalt samhälle där frihet skapas genom utveckling och konkurrens för att ge utrymme för sociala reformer och socialt ansvarstagande.
Ett av problemen i dagens politiska klimat är att väljarna inte känner igen partierna. Och nog ligger en del av förklaringen i det Nycander säger, att i kampen om Makten så har särintressenas opinionsbildning i hög grad tagit över partierna.
04 januari 2013
Om Fredrika Bremer liberal, religiös författare och feminist och om hur hon såg på teologen Theodore Parker.
Fredrika Bremer, hur många minns henne, mer än som ett namn? Känd författare... visst, men vad stod hon för? Fick just en text av Hans Lindblad, socialliberal debattör och fd fp-riksdagsman. Så vad är naturligare än att helt enkelt ge er texten här i sin helhet. Fredrika Bremer var ju inte bara författare, utan en viktig liberal influens - även för senare årgångar. En varmt troende kristen, dock ej av överhetskyrkan. Och tidig liberal feminist.
Var så goda! Här är Lindblads text:
Fredrika tog sig upp till Boston ganska tidigt under sin två år långa resa i USA. Hon ville där lära känna Ralph Waldo Emerson och Theodore Parker. Båda mötena, utan angivande av exakta dagar, gjorde stort intryck på henne. Hon beskrev detta i ”Hemmen i den nya världen” som bestod av Fredrikas brev hem till systern. Den boken utkom 1853, först på engelska och sedan på svenska och andra språk. Fredrika bidrog på det sättet att göra Emerson och Parker kända i Europa, och de blev de två första amerikanska tänkare som kom att påverka frihetens och demokratins pionjärer i Europa.
Den norske historikern Halvdan Koht var utrikesminister när Hitler amföll Norge 1940. Han reste sedan till Harvard nära Boston och skrev där ”The American Spirit in Europe” (1949). Koht ansåg att Fredrika gav en ny framryckning av frihetens idéer efter den konservativa reaktionen på revolutionsåret 1848.
Emerson, författare, poet och filosof, blev mycket läst också i Europa. Hans etiska krav ”var sann mot dig själv” blev ju också Ibsens.
Boken Fredrika fick av Parker hade titeln ”A Discourse of Matters Pertaining Religion”. Han hade skrivit den åtta år tidigare då hans tankar ledde till att han utestängdes från många predikstolar. Parker menade att religion finns i människors inre, och att det därför egentligen inte finns behov av kyrkor och präster. Han menade att Kristus var en god människa men inte gudomlig. Han förnekade underverk och ansåg att människor undan för undan skulle kunna skapa bättre religioner.
För Fredrika, kanske att inte göra henne besviken, medger han ändå möjligheten av under. Men då som en kraft inom naturen, ”tagen i stor skala”. Hon sade öppet sina invändningar mot hans kristologi och de hade en del lugn ”controversy”. Några timmar innan hade hon hört en predikan av Parker där han sade att Kristus i historien är ”a modest young man from Gallilea”.
Fredrika menade att Parker var en god människa, men ”som teolog är P. ej stark, och talar ej bra om det högsta och herrligaste i uppenbarelsens läror, ty det förstår han ej. I sin polemik mot den förstenade ortodoxien, den förstenade kyrkan, är han ofta lycklig och sann.”
I boken fortsätter Fredrika: ”Men P. forskar allvarligt och säger ärligt ut sin tanke, och det är alltid en stor förtjänst. Mer kan man näppeligen begära av en menniska. Dertill lärer han vara mycket god, göra mycket godt, och det tror jag av hans varma vackra ögon. Jag tyckte om mannen.”
Parkers bok översattes sedan till svenska under titeln ”En avhandling om religionen”. Man kan tala om en verklig Parker-entusiasm, bland annat hos Agust Strindberg.
Att Fredrika kom att tycka om just Parker är intressant. För tanken att Kristus var människa men inte gud hade några år tidigare förts fram också av den tyske teologen D F Strauss. När Fredrika första gången gav ut något under eget namn så var det ”Morgon-väckter” (1842) som var ett avståndstagande från Strauss, men inte i alla delar. Att en kvinna skrev om teologi väckte dock irritation.
I Sverige lästes först Strauss, sedan Parker, men båda kom i skuggan när Viktor Rydbergs ”Bibelns lära om Kristus!” utkom 1862. Också Rydberg förnekade treenighetsläran och avvisade Kristi gudom.
Sverige hade ännu inte religionsfrihet. Rydbergs ”Den siste atenaren” var en slagkraftig plädering för att religion var den enskildes ensak. Fredrika var mycket positiv till den 27 år yngre Rydberg, och hon övertalade den blivande amerikanske ambassadören W W Thomas att översätta ”Den siste atenaren” till engelska.
Konstigt nog har varken teologer eller litteraturvetare jämfört Fredrikas syn på Strauss, Parker och Rydberg. Jag är bara lekman och vill inte ge mig in på ett så stort ämne. Men nyligen har Rydbergexperten professor Birthe Sjöberg vid Lunds universitet reagerat positivt på en del uppslag jag delgivit henne, så förmodligen gör hon en studie.
Fredrika var varmt troende, men hela hennes budskap låg ljusår från statskyrkans mycket negativa lutherska. Mannen angavs som Guds avbild medan kvinnan stod för synden. Fredrika stod nära pietismen (i USA känd mest förknippad med området kring Boston, där Emerson, Parker och andra vidarevecklade den till vad de kallade ”transcendentalism”) liksom herrnhutismen. I USA visade Fredrika stort intresse för kväkarna i Philadelphia. Överhetskyrkan var inget för henne. Hon stod närmare väckelsefolket, men de svenska frikyrkorna organiserades i huvudsak efter hennes tid.
Theodor Parker avled i tbc under ett besök i Italien. Fredrika såg det i tidningar i Aten på väg hem från sin resa i Mellanöstern. Hon blev mycket ledsen över det beskedet.
Parker ville inte bara att den enskilde själv borde göra en bättre religion än i maktägande kyrkor. Hans syn på människovärdet gjorde honom till tidig och frän motståndare till slaveriet, så i USA minns han mer för det budskapet än sina teologiska tankar. En av Parkers elever blev kompanjon i Abraham Lincolns advokatfirma och bidrog starkt till den blivande presidentens avståndstagande från slaveriet. Lincolns legendariska korta tal vid invigningen av gravplatsen efter slaget vid Gettysburg var påverkat av Parkers tankar (om frihet och en regering ”of the people, by the people, for the people”.
Senare kom det fram att Parker också bidragit ekonomiskt till John Browns våldsaktioner för att befria slavar. När Brown hängdes sade Parker att ”vägen till himlen är lika kort från galgen som från tronen”. Parkers frihetstankar levde vidare in i 1900-talet och inspirerade inte minst Martin Luther King Jr och dennes medborgarrättsrörelse. Att USA en gång skulle få en färgad president är naturligtvis i den andan.
Nog har det känts en smula högtidligt att ha en bok med en dedikation som kan läsas som en tidig önskan att förena amerikanska och europeiska frihetstankar. Tycker nu att det är naturligt att överlämna den till Årstasällskapet för Fredrika Bremerstudier.
Hans Lindblad"
Var så goda! Här är Lindblads text:
"I min bokhylla här i Gävle finns sedan 1995 den
bok Fredrika Bremer (1801-1865) fick när hon mötte den mycket frihetlige
amerikanske teologen Theodore Parker (1810-1860).
Hade hon sedan boken i bagaget under sin två år
långa resa i USA? Och hur hamnade den på ett litet antikvariat i Göteborg, där
jag fann den 146 år senare? Dedikationen är en påminnelse om ett av de sannolikt
första tillfällen då två stora kulturpersonligheter från gamla och nya världen
möttes.
Fredrika tog sig upp till Boston ganska tidigt under sin två år långa resa i USA. Hon ville där lära känna Ralph Waldo Emerson och Theodore Parker. Båda mötena, utan angivande av exakta dagar, gjorde stort intryck på henne. Hon beskrev detta i ”Hemmen i den nya världen” som bestod av Fredrikas brev hem till systern. Den boken utkom 1853, först på engelska och sedan på svenska och andra språk. Fredrika bidrog på det sättet att göra Emerson och Parker kända i Europa, och de blev de två första amerikanska tänkare som kom att påverka frihetens och demokratins pionjärer i Europa.
Den norske historikern Halvdan Koht var utrikesminister när Hitler amföll Norge 1940. Han reste sedan till Harvard nära Boston och skrev där ”The American Spirit in Europe” (1949). Koht ansåg att Fredrika gav en ny framryckning av frihetens idéer efter den konservativa reaktionen på revolutionsåret 1848.
Emerson, författare, poet och filosof, blev mycket läst också i Europa. Hans etiska krav ”var sann mot dig själv” blev ju också Ibsens.
Boken Fredrika fick av Parker hade titeln ”A Discourse of Matters Pertaining Religion”. Han hade skrivit den åtta år tidigare då hans tankar ledde till att han utestängdes från många predikstolar. Parker menade att religion finns i människors inre, och att det därför egentligen inte finns behov av kyrkor och präster. Han menade att Kristus var en god människa men inte gudomlig. Han förnekade underverk och ansåg att människor undan för undan skulle kunna skapa bättre religioner.
För Fredrika, kanske att inte göra henne besviken, medger han ändå möjligheten av under. Men då som en kraft inom naturen, ”tagen i stor skala”. Hon sade öppet sina invändningar mot hans kristologi och de hade en del lugn ”controversy”. Några timmar innan hade hon hört en predikan av Parker där han sade att Kristus i historien är ”a modest young man from Gallilea”.
Fredrika menade att Parker var en god människa, men ”som teolog är P. ej stark, och talar ej bra om det högsta och herrligaste i uppenbarelsens läror, ty det förstår han ej. I sin polemik mot den förstenade ortodoxien, den förstenade kyrkan, är han ofta lycklig och sann.”
I boken fortsätter Fredrika: ”Men P. forskar allvarligt och säger ärligt ut sin tanke, och det är alltid en stor förtjänst. Mer kan man näppeligen begära av en menniska. Dertill lärer han vara mycket god, göra mycket godt, och det tror jag av hans varma vackra ögon. Jag tyckte om mannen.”
Parkers bok översattes sedan till svenska under titeln ”En avhandling om religionen”. Man kan tala om en verklig Parker-entusiasm, bland annat hos Agust Strindberg.
Att Fredrika kom att tycka om just Parker är intressant. För tanken att Kristus var människa men inte gud hade några år tidigare förts fram också av den tyske teologen D F Strauss. När Fredrika första gången gav ut något under eget namn så var det ”Morgon-väckter” (1842) som var ett avståndstagande från Strauss, men inte i alla delar. Att en kvinna skrev om teologi väckte dock irritation.
I Sverige lästes först Strauss, sedan Parker, men båda kom i skuggan när Viktor Rydbergs ”Bibelns lära om Kristus!” utkom 1862. Också Rydberg förnekade treenighetsläran och avvisade Kristi gudom.
Sverige hade ännu inte religionsfrihet. Rydbergs ”Den siste atenaren” var en slagkraftig plädering för att religion var den enskildes ensak. Fredrika var mycket positiv till den 27 år yngre Rydberg, och hon övertalade den blivande amerikanske ambassadören W W Thomas att översätta ”Den siste atenaren” till engelska.
Konstigt nog har varken teologer eller litteraturvetare jämfört Fredrikas syn på Strauss, Parker och Rydberg. Jag är bara lekman och vill inte ge mig in på ett så stort ämne. Men nyligen har Rydbergexperten professor Birthe Sjöberg vid Lunds universitet reagerat positivt på en del uppslag jag delgivit henne, så förmodligen gör hon en studie.
Fredrika var varmt troende, men hela hennes budskap låg ljusår från statskyrkans mycket negativa lutherska. Mannen angavs som Guds avbild medan kvinnan stod för synden. Fredrika stod nära pietismen (i USA känd mest förknippad med området kring Boston, där Emerson, Parker och andra vidarevecklade den till vad de kallade ”transcendentalism”) liksom herrnhutismen. I USA visade Fredrika stort intresse för kväkarna i Philadelphia. Överhetskyrkan var inget för henne. Hon stod närmare väckelsefolket, men de svenska frikyrkorna organiserades i huvudsak efter hennes tid.
Theodor Parker avled i tbc under ett besök i Italien. Fredrika såg det i tidningar i Aten på väg hem från sin resa i Mellanöstern. Hon blev mycket ledsen över det beskedet.
Parker ville inte bara att den enskilde själv borde göra en bättre religion än i maktägande kyrkor. Hans syn på människovärdet gjorde honom till tidig och frän motståndare till slaveriet, så i USA minns han mer för det budskapet än sina teologiska tankar. En av Parkers elever blev kompanjon i Abraham Lincolns advokatfirma och bidrog starkt till den blivande presidentens avståndstagande från slaveriet. Lincolns legendariska korta tal vid invigningen av gravplatsen efter slaget vid Gettysburg var påverkat av Parkers tankar (om frihet och en regering ”of the people, by the people, for the people”.
Senare kom det fram att Parker också bidragit ekonomiskt till John Browns våldsaktioner för att befria slavar. När Brown hängdes sade Parker att ”vägen till himlen är lika kort från galgen som från tronen”. Parkers frihetstankar levde vidare in i 1900-talet och inspirerade inte minst Martin Luther King Jr och dennes medborgarrättsrörelse. Att USA en gång skulle få en färgad president är naturligtvis i den andan.
Nog har det känts en smula högtidligt att ha en bok med en dedikation som kan läsas som en tidig önskan att förena amerikanska och europeiska frihetstankar. Tycker nu att det är naturligt att överlämna den till Årstasällskapet för Fredrika Bremerstudier.
Hans Lindblad"
---
03 januari 2013
Olof Palme och jag.
En tevekrönikör i DN idag gnäller över alla återblickar i media, med den underförstådda meningen att de ständigt hyllar tesen att allt var bättre förr. Jag håller inte med. Återblickar är nyttiga för att förstå historien och därmed även vår samtid.
Den 28 febr 1986 mördades Olof Palme på öppen gata i Stockholm. Palme var statsminister och s-ledare och en mycket kontroversiell politiker. På grund av att han blev mördad blev han omedelbart en helgonförklarad martyr.
Självfallet är det tragiskt om en människa blir mördad. Alltid. Om personen blir mördad p g a sin politiska gärning är det än värre, inte minst ur demokratisk synpunkt. När det gäller Palme är det ju långtifrån säkert att det var ett politiskt mord. Även om många ifrågasätter att den fällde mördaren var ”rätt” person. Tragiken kring Palmes bortgång gjorde dock att hans politiska meningssfränder snabbt målade upp en idolbild av honom - och att både mera neutrala och rena motståndare till hans åsikter mildrade eller närmast förteg sina kritiska omdömen om honom under lång tid.
På senare tid har det gjorts alltfler försök till en mera komplett och varierad bild av Olof Palme, som person och som politiker. Nu senast i form av tre program i SVTs kanal ett. Det första av dessa program gav en, i mitt tycke, väldigt idylliserad bild av Palme, möjligen då det främst avhandlade hans första år, hans bakgrund och de första åren som Erlanders hjälpreda.
I det andra och än mer i det tredje programmet visades dock alltmer varför han var så kontroversiell, att det fanns mörka sidor hos honom som till och med hos vissa väckte rent hat.
Intressanta och tänkvärda kommentarer har gjorts av t ex Johan Westerholm, s-bloggare som beskriver sig som socialliberal och som ser socialdemokratin idag som sin politiska fålla, och av ledarskribenten Erik Helmerson i DN (3 jan 2013). Den senare under rubriken ”Politiker är sällan helgon”.
I sammanhanget vill jag också rekommendera Henrik Berggrens omfattande biografi över Palme, ”Underbara dagar ligger framför oss” (Norstedts förlag) liksom Hans Lindblads recension av den betydligt kortare biografi över Palme som ingår i en serie som omfattar det senaste seklets alla statsministrar.
Jag har svårt att se Olof Palme som ett helgon. Men jag hatade honom inte heller. Däremot var han en politisk motståndare. En mycket intelligent motståndare, som samtidigt var svår att greppa då hans åsikter och politiska ställningstagande ibland kunde vara mycket diffusa eller motsägelsefulla. Dessutom var han, i sin skicklighet, ofta, alltför ofta, obehagligt illvillig mot sina motståndare som personer. Detta möjligen p g a att han hade svårt att avläsa sin omgivning och hur hans sätt att debattera ofta gjorde att det inte blev något politiskt samtal om skillnader och eventuella likheter utan i stället grävde djupa klyftor till de som inte tyckte som han. Det blev ställningskrig i st f konstruktiva samtal.
Under Palmes tid var folkpartiet inte bara ett liberalt parti utan det självklara socialliberala partiet. En tid var Per Ahlmark fp-ledare, en uttalad ideologisk socialliberal, men också en intellektuell like till Olof Palme, med en debattskärpa av samma slag. Vilket möjligen gjorde att de hade svårt för varandra. Samtidigt ska man komma ihåg att Olof Palme faktiskt hade rätt lätt för att komma överens med fp-ledare som Gunnar Helén och Ola Ullsten, när det behövdes, trots olika ideologi.
Visst förstod jag att många avskydde Palme för hans debattmetoder, men egentligen var det först efter hans död som jag begrep att det i vissa kretsar fanns ett hat emot honom – ibland grundat i att han sågs som en ”klassförrädare”.
Nu har jag lite svårt att se att klassförräderi i sig skulle vara något allvarligt brott. I vart fall om det gäller att lösgöra sig från ingrodda fördomar och förakt för andra. Dessutom så kom visserligen Palme från en ekonomisk överklass, och från en familj som arbetet sig till både ekonomiskt och i viss mån politiskt inflytande. Det senare dock av liberalt slag. Och som nog låg till grund för hans senare gärning, även om han inte minst under sin USA-tid gled mera över till ett socialdemokratiskt tänkande för att till slut bli en propagandist, som t o m kallade sig socialist.
Olof Palmes klassbyte kom dock honom att idealisera arbetarklassen som sådan, på ett olyckligt sätt, vilket ledde honom fel (enl min åsikt). Detta belyser Lena Andersson i DN (29 dec 2012) under rubriken ”Palmes demokratiska gärning”. Där visar Lena Andersson, möjligen omedvetet (?), också den likhet mellan socialdemokratin och konservatismen som finns i synen på kollektivet, och därmed skillnaden mellan denna social-konservativa kollektivistiska syn och den liberala, som sätter den enskilda människan i centrum.
Det är, för mig, ingen tvekan om att Palme hade ett djupt engagemang för rättvisa inte minst för de sämst ställda, då definerade som ”klasser” eller nationer. Det är dock inte något som självklart kan definieras som socialism eller socialdemokrati. Tvärtom finns, frånsett kollektivtänkandet, det minst lika framträdande hos socialliberaler allt från Adolf Hedin och framåt.
Sina första framträdanden gjorde Olof Palme som studentpolitiker och då som en skarp och klar motståndare till socialism och kommunism, dvs i klart liberal anda.
Det märkliga är att han senare var så undfallande emot den Sovjetiska kommunismen och så entusiastisk inför Fidel Castros socialistiska diktatur på Cuba och ensidiga lovord över kommunistsidan i Vietnamkriget. Jag har svårt att bedöma om det berodde på en verklig beundran för dessa, eller om det var en ”populistisk” eftergift för den då rådande socialistiska tidsandan. I vilket fall som helst så stämmer det inte med en demokratisk grundsyn. Hans avståndstagande från kommunismens illdåd i Tjeckoslovakien förmår inte ta bort den fadda smaken från övriga hyllningar till kommunistiska diktaturer.
För en demokrat är och var det däremot självklart att ta avstånd från de facistiska diktaturerna i Grekland och Spanien. Och det gjorde ju Palme också. Men hans ovilja att, sedan han blev en politiker i första ledet, ta avstånd från diktaturer av båda slag det ger en grumlad bild av hans demokratisyn.
Makt korrumperar, det sa redan liberalen Lord Acton. Eller som Erik Helmersson (DN) skriver: Makt kan ha en deformerande kraft. Och Olof Palme var sannerligen inte förskonad. Palme hade många goda idéer och uppsåt. Om än han svepte in dem, enl min åsikt, i fel ideologisk kappa. Men han anpassade sig till vad han trodde var ett sätt att uppnå eller återfå makten. Som betr hans syn på löntagarfonderna, vilka han egentligen var emot (liksom Kjell Olof Feldt) men som han stred för, för att få LO med sig i kampen om makten.
Och hur skicklig han än var så ljög han medvetet i politiskt och moraliskt viktiga frågor. Som exempelvis bordellaffären (Geijeraffären), IB-affärerna där s-partiet syltade in sig i snaskig personregistrering och dess följder, han sålde vapen till diktaturer och/eller med mutor (Saudiarabien, Indien). Etc. Och han var obehärskat lynnig i sina utfall till och med emot partikamrater, och än mera emot politiska motståndare. På ett destruktivt sätt.
Nej, Palme var inget helgon. Han var en intelligent politiker, som med växande makt blev deformerad. Och därmed även hade svårt att inse vad som var rätt och fel, både personligt och politiskt. Han var en komplicerad och sammansatt person, inget helgon. Det visar inte minst vad som framkommit om honom på senare tid.
Det är viktigt att lära av historien. Och inte minst dagens socialdemokrati skulle må bra av att inse att han inte var ett helgon, att makt korrumperar och deformerar. Och med den insikten gå vidare.
Den 28 febr 1986 mördades Olof Palme på öppen gata i Stockholm. Palme var statsminister och s-ledare och en mycket kontroversiell politiker. På grund av att han blev mördad blev han omedelbart en helgonförklarad martyr.
Självfallet är det tragiskt om en människa blir mördad. Alltid. Om personen blir mördad p g a sin politiska gärning är det än värre, inte minst ur demokratisk synpunkt. När det gäller Palme är det ju långtifrån säkert att det var ett politiskt mord. Även om många ifrågasätter att den fällde mördaren var ”rätt” person. Tragiken kring Palmes bortgång gjorde dock att hans politiska meningssfränder snabbt målade upp en idolbild av honom - och att både mera neutrala och rena motståndare till hans åsikter mildrade eller närmast förteg sina kritiska omdömen om honom under lång tid.
På senare tid har det gjorts alltfler försök till en mera komplett och varierad bild av Olof Palme, som person och som politiker. Nu senast i form av tre program i SVTs kanal ett. Det första av dessa program gav en, i mitt tycke, väldigt idylliserad bild av Palme, möjligen då det främst avhandlade hans första år, hans bakgrund och de första åren som Erlanders hjälpreda.
I det andra och än mer i det tredje programmet visades dock alltmer varför han var så kontroversiell, att det fanns mörka sidor hos honom som till och med hos vissa väckte rent hat.
Intressanta och tänkvärda kommentarer har gjorts av t ex Johan Westerholm, s-bloggare som beskriver sig som socialliberal och som ser socialdemokratin idag som sin politiska fålla, och av ledarskribenten Erik Helmerson i DN (3 jan 2013). Den senare under rubriken ”Politiker är sällan helgon”.
I sammanhanget vill jag också rekommendera Henrik Berggrens omfattande biografi över Palme, ”Underbara dagar ligger framför oss” (Norstedts förlag) liksom Hans Lindblads recension av den betydligt kortare biografi över Palme som ingår i en serie som omfattar det senaste seklets alla statsministrar.
Jag har svårt att se Olof Palme som ett helgon. Men jag hatade honom inte heller. Däremot var han en politisk motståndare. En mycket intelligent motståndare, som samtidigt var svår att greppa då hans åsikter och politiska ställningstagande ibland kunde vara mycket diffusa eller motsägelsefulla. Dessutom var han, i sin skicklighet, ofta, alltför ofta, obehagligt illvillig mot sina motståndare som personer. Detta möjligen p g a att han hade svårt att avläsa sin omgivning och hur hans sätt att debattera ofta gjorde att det inte blev något politiskt samtal om skillnader och eventuella likheter utan i stället grävde djupa klyftor till de som inte tyckte som han. Det blev ställningskrig i st f konstruktiva samtal.
Under Palmes tid var folkpartiet inte bara ett liberalt parti utan det självklara socialliberala partiet. En tid var Per Ahlmark fp-ledare, en uttalad ideologisk socialliberal, men också en intellektuell like till Olof Palme, med en debattskärpa av samma slag. Vilket möjligen gjorde att de hade svårt för varandra. Samtidigt ska man komma ihåg att Olof Palme faktiskt hade rätt lätt för att komma överens med fp-ledare som Gunnar Helén och Ola Ullsten, när det behövdes, trots olika ideologi.
Visst förstod jag att många avskydde Palme för hans debattmetoder, men egentligen var det först efter hans död som jag begrep att det i vissa kretsar fanns ett hat emot honom – ibland grundat i att han sågs som en ”klassförrädare”.
Nu har jag lite svårt att se att klassförräderi i sig skulle vara något allvarligt brott. I vart fall om det gäller att lösgöra sig från ingrodda fördomar och förakt för andra. Dessutom så kom visserligen Palme från en ekonomisk överklass, och från en familj som arbetet sig till både ekonomiskt och i viss mån politiskt inflytande. Det senare dock av liberalt slag. Och som nog låg till grund för hans senare gärning, även om han inte minst under sin USA-tid gled mera över till ett socialdemokratiskt tänkande för att till slut bli en propagandist, som t o m kallade sig socialist.
Olof Palmes klassbyte kom dock honom att idealisera arbetarklassen som sådan, på ett olyckligt sätt, vilket ledde honom fel (enl min åsikt). Detta belyser Lena Andersson i DN (29 dec 2012) under rubriken ”Palmes demokratiska gärning”. Där visar Lena Andersson, möjligen omedvetet (?), också den likhet mellan socialdemokratin och konservatismen som finns i synen på kollektivet, och därmed skillnaden mellan denna social-konservativa kollektivistiska syn och den liberala, som sätter den enskilda människan i centrum.
Det är, för mig, ingen tvekan om att Palme hade ett djupt engagemang för rättvisa inte minst för de sämst ställda, då definerade som ”klasser” eller nationer. Det är dock inte något som självklart kan definieras som socialism eller socialdemokrati. Tvärtom finns, frånsett kollektivtänkandet, det minst lika framträdande hos socialliberaler allt från Adolf Hedin och framåt.
Sina första framträdanden gjorde Olof Palme som studentpolitiker och då som en skarp och klar motståndare till socialism och kommunism, dvs i klart liberal anda.
Det märkliga är att han senare var så undfallande emot den Sovjetiska kommunismen och så entusiastisk inför Fidel Castros socialistiska diktatur på Cuba och ensidiga lovord över kommunistsidan i Vietnamkriget. Jag har svårt att bedöma om det berodde på en verklig beundran för dessa, eller om det var en ”populistisk” eftergift för den då rådande socialistiska tidsandan. I vilket fall som helst så stämmer det inte med en demokratisk grundsyn. Hans avståndstagande från kommunismens illdåd i Tjeckoslovakien förmår inte ta bort den fadda smaken från övriga hyllningar till kommunistiska diktaturer.
För en demokrat är och var det däremot självklart att ta avstånd från de facistiska diktaturerna i Grekland och Spanien. Och det gjorde ju Palme också. Men hans ovilja att, sedan han blev en politiker i första ledet, ta avstånd från diktaturer av båda slag det ger en grumlad bild av hans demokratisyn.
Makt korrumperar, det sa redan liberalen Lord Acton. Eller som Erik Helmersson (DN) skriver: Makt kan ha en deformerande kraft. Och Olof Palme var sannerligen inte förskonad. Palme hade många goda idéer och uppsåt. Om än han svepte in dem, enl min åsikt, i fel ideologisk kappa. Men han anpassade sig till vad han trodde var ett sätt att uppnå eller återfå makten. Som betr hans syn på löntagarfonderna, vilka han egentligen var emot (liksom Kjell Olof Feldt) men som han stred för, för att få LO med sig i kampen om makten.
Och hur skicklig han än var så ljög han medvetet i politiskt och moraliskt viktiga frågor. Som exempelvis bordellaffären (Geijeraffären), IB-affärerna där s-partiet syltade in sig i snaskig personregistrering och dess följder, han sålde vapen till diktaturer och/eller med mutor (Saudiarabien, Indien). Etc. Och han var obehärskat lynnig i sina utfall till och med emot partikamrater, och än mera emot politiska motståndare. På ett destruktivt sätt.
Nej, Palme var inget helgon. Han var en intelligent politiker, som med växande makt blev deformerad. Och därmed även hade svårt att inse vad som var rätt och fel, både personligt och politiskt. Han var en komplicerad och sammansatt person, inget helgon. Det visar inte minst vad som framkommit om honom på senare tid.
Det är viktigt att lära av historien. Och inte minst dagens socialdemokrati skulle må bra av att inse att han inte var ett helgon, att makt korrumperar och deformerar. Och med den insikten gå vidare.