Kd satsar på tevereklam inför valet till Europaparlamentet. "För att pigga upp valrörelsen". Det låter sig sägas, men nog är det en gammaldags syn på valrörelser. Fastän kd har ju en gammaldags syn på ett och annat, men ändå.
Visst kan jag erkänna att reklam, annonser och affischer etc kan höja valtemperaturen en smula. I vart fall är det en påminnelse om att vi står inför ett val och att partiet i fråga inte somnat i helt utan ställer upp.
Kanske räckte det också tidigare. Då visste man ju i huvudsak vad partierna stod för. Och det gällde främst för dem att få "sina" väljare till valurnorna.
Idag vet man inte vad de står för.
Eller rättare sagt, man vet att de inte länge står för det som tidigare var deras ideologier. Därför känner sig alltfler lurade när de av obetänksamhet röstat enlig gammal slentrian. Därför ökar också antalet partibytare. Och soffan framstår som ett alternativ. Inte som lockande, men när man inte hittar ett parti som man vågar lita på så...
Partierna är idag inte folkrörelser som står för en ideologi, utan de är mera av försäljningsorganisationer för av partiledningarna slarvigt ihopkomna paket av de senaste påhitten. Påhitt som paketerats för att ta eller behålla makten. Och som partierna inte känner sig bundna att stå för heller på det sätt som väljarna förväntat sig.
Men när de nu har denna affärsmässiga syn på politiken, som något som ska säljas, undrar jag om de inte förstått detta med marknadskommunikation? Eller har deras spindoktorer "glömt" det?
Ett seriöst företag har en kundtjänstfunktion. Där kan man reklamera om man fått felaktiga varor eller tjänster. Och man kan ge synpunkter på vad företaget säljer. Synpunkter som blir vägledande för förbättringar av företagets produkter, på produktkvaliteten.
Det är ju helt uppenbart att detta är något som partierna i Sverige helt glömt bort. Partierna sitter isolerade i riksdagen och folkets röst når inte in dit. För syns skull har en (mindre) del av riksdagens ledamöter startat bloggar. Tyvärr inte alltid med kommentarsfunktion.
Jag vill därför i all välmening rekommendera partierna att inrätta en "kundtjänst" för sina väljare. Och där ska vi väljare inte bara komma i kontakt med underhuggare och assistenter som ger standardiserade svar. Demokratin är så viktig att vi kräver att de ledande politikerna ställer upp - lyssnar, diskuterar och agerar i folkets intresse.
Och så behövs det en väljarombudsman typ Sverker Olofsson som kan slänga politiker i soptunnan vid behov.
SvaraRaderaHej L-E!
SvaraRaderaDet är dags att gå betydligt längre...
Uppenbart en fråga för KO att dra politiska partierna inför Marknadsdomstolen för (uppsåtligt?) ansvarslös/ vilseledande marknadsföring, falsk varudeklaration
Handelshorisont: ...det skulle behövas flera containrar!!
Kanske det ja. Plus författningsdomstol. Och en integritetsombudsman.
SvaraRaderaMen läs gärna även dessa länkar.
SvaraRaderaDet är uppenbart att ilska breder ut sig.
Inte bara bland mer el mindre finniga fjortisar. Frågan är vad som är bäst taktik: ilska eller kall o skarp argumentering.
(Hoppas min dator förmår ge rätt länkar nu.)
http://erik.urgott.se/2009/04/corren-upphovsratt-och-bondesamhallet.html?showComment=1240307400000#c8418949145583020089
http://www.norrteljetidning.se//nyheter/ledare/id/7802
http://blogg.expressen.se/peterj/entry.jsp?messid=495711
... och Anna Trobergs grej om att vara trevlig...
Var det inte olagligt att bryta vallöften en gång i tiden?
SvaraRadera