tag:blogger.com,1999:blog-35241987.post6956974796876932315..comments2024-02-09T09:37:48.302+01:00Comments on Lars-Ericks blogg - en liberal rebell: Hjälper mitträcken - vajrar?Lars-Erick Forsgrenhttp://www.blogger.com/profile/15487075725596740305noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-35241987.post-78800573443798811102010-07-30T15:39:47.340+02:002010-07-30T15:39:47.340+02:00Jag tror att vajerräckena är att föredra framför d...Jag tror att vajerräckena är att föredra framför de "hårda" varianterna av stål eller betong eftersom de är elastiska, d.v.s. kör man in i dem så blir det inte tvärstopp på fordonet.<br />Problemet med dem är att de kräver ett visst mått av "svängutrymme" just för att de är elastiska. Men även om man till viss del kommer över i mötande körfält så borde kollissionen mildras, dels för att det ena fordonets hastighet bromsas upp och sannoliktheten för en "ren" front-mot-front minskas.<br /><br />Huruvida de sänker farten är en intressant fråga, subjektivt vill jag påstå att de gör det på de vägar jag har åkt på eftersom de får vägbanan att kännas trängre (nu sträcker sig min erfarenhet av vajerräcken till 2+1-vägar).<br />När det kommer till vad de stoppar vill jag minnas att jag hört att man testar de vanligaste räckena med 1-2ton, 100km/h och en sned påkörningsvinkel och att det finns räcken som man testar mot "bussvikt" men lägre hastighet (jag vet inte ifall testet är att räcket inte brister eller ifall man testar hur långt "utbuktningen" blir). <br /><br />Och visst är det så att bättre vägar inbjuder till högre hastigheter, men tyvärr finns det gott om "rallyförare" som ser slingrande vägar som en utmaning i fortkörning och det är nästan värre eftersom man inte kan upptäcka sådana förrän de är precis inpå en :(martinnoreply@blogger.com